Team Norway klar for aktivitet i Barentshavet

Det norske maritime miljø står klar til å møte utfordringer på alle tenkelige plan når det gjelder fremtidig offshoreaktivitet i Barentshavet. Miljøet presenterer seg som Team Norway, og legger vekt på 30 års erfaring med olje- og gassvirksomhet i barskt klima.

Forvaltningsplanen for de nordligste områdene som ble lansert nylig, er ansett for å være ett av de viktigste verktøy for regjeringen i forvaltningen i årene som kommer av dette strategisk viktige satsingsområdet. I dette bildet kan norsk skipsfart stille med verdens mest miljøvennlige flåte innenfor alle områdene som er aktuelle i Barentshavet. Norsk skipsfart vil spille en av hovedrollene i utvinningen av gass og olje, konstaterer administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Marianne Lie, overfor NTB. Begge sider Rederiene er selve grunnstammen i det maritime miljø i Norge, og ifølge Marianne Lie har de derfor ambisjoner om å delta med full tyngde i nord både på norsk og russisk side. Vi har medlemmer som kan delta i hele spekteret fra kartlegging av havbunnen og seismiske undersøkelser, via leteboring, undervannskonstruksjoner og flytende produksjon og lagring, til forsyning, beredskap, slepeoperasjoner og ikke minst transport av olje og gass. På alle disse områdene har vår næring bidratt til å utvikle og opparbeide ledende kompetanse. Og vi har konkurransekraft så det holder, mener Lie. Vår næring kan levere med samme kvalitet på russisk som på norsk side, og vårt håp er selvsagt at både Hydro og Statoil blir partnere på Stockman-feltet. Vi står klar med et sett maritime tjenester som kan gjøre de operasjoner som er nødvendige, samtidig som vi kan bidra til høy standard for sikkerhet og miljø, sier Marianne Lie. Store ringvirkninger Rederiforbundets direktør er klar på at ringvirkningene av den fremtidige virksomhet i Barentshavet vil være til nytte like mye for Nord-Norge som for det maritime miljøet ellers i landet. Hun peker på basevirksomheter, reparasjon og vedlikehold, forsyningskjeder, og etablering av tjenester og ytelser. Norsk skipsfart er allerede sterkt til stede i nord. Marianne Lie peker på at hennes medlem Høegh skal frakte gass fra Snøhvit-feltet. «Arctic Prinsess» er en av totalt fire LNG-tankere (flytende tørrgass) som er kontrahert for å transportere gass fra Snøhvit i Barentshavet i minst 20 år. Administrerende direktør Sveinung Støhle i Høegh har tidligere uttalt at «når vi vet at Russland har de største påviste reservene av gass i verden, er det klart at dette er et strategisk satsingsområde for oss».