Bilbransjen får ansvaret for bilvrakene

Bilbransjen får ansvaret for innsamling og miljømessig forsvarlig håndtering av bilvrak fra 1. januar 2007. Miljøverndepartementet har nå fastsatt vilkårene som skal gjelde når produsentansvaret trer i kraft.

Når bilbransjen selv får ansvaret for innsamling og håndtering av bilvrak, betyr det samtidig at den statlige ordningen, som organiseres av Statens forurensningstilsyn (SFT), avvikles. For bileierne vil ikke overgangen medføre særlige endringer fra dagens system. - Jeg har vært opptatt av at ordningen skal ta miljøutfordringene på alvor, og sørge for at dagens høye innsamlingsnivå opprettholdes eller økes, sier miljøvernminister Helen Bjørnøy. Det er også viktig at regningen havner hos produsentene, i tråd med prinsippet om at forurenser betaler, sier hun. Fra 1. januar 2007 innføres det en ny innsamlingsordning for bilvrak. Foto: Miljøverndepartementet. For å ivareta sitt produsentansvar har en rekke bilimportører gått sammen om å etablere selskapet Autoretur AS. Selskapet administrerer returordningen på vegne av sine medlemmer. SFT har godkjent søknaden fra Autoretur AS om et landsdekkende retursystem for bilvrak. Enkelte av vilkårene i SFTs tillatelse er blitt påklaget. Dette har handlet om videreføringen av den statlige panteordningen, og hvorvidt vrakpanten bør reduseres dersom man tar deler fra bilen før den leveres til vraking. Miljøverndepartementet har i sin klageavgjørelse lagt til grunn at den statlige panteordningen videreføres i en overgangsperiode. Dette avhenger imidlertid av Stortingets vedtak i budsjettprosessen for 2007. Når det gjelder fjerning av deler før vraking, mener Miljøverndepartementet at det ikke skal gis adgang til å gjøre fratrekk - i en senere bransjestyrt vrakpantordning - for deler som er demontert før bilen vrakes. Miljøverndepartementet har lagt vekt på at vilkårene i vedtaket også skal legge forholdene til rette for konkurranse i markedet for innsamling og behandling, samtidig som dagens høye innsamlingsnivå blir videreført. Det har vært fremmet forslag om en forhøyet vrakpantutbetaling. Miljøverndepartementet ser det som lite hensiktsmessig å øke vrakpantutbetalingen samtidig som ansvaret for bilvrakene overføres fra staten til bilbransjen. Erfaringer fra tidligere forsøk (1996) viser at en forhøyet vrakpantutbetaling gir små miljømessige forbedringer sammenliknet med kostnaden.