Bilfinger Berger har nylig levert laveste tilbud på betongtunnelen under Skansenløpet på Nordre Avlastningsvei i Trondheim. De bygger også Imarsundet i Møre og Romsdal til 185 millioner kroner, og de fått i oppdrag av Statens vegvesen Region øst å bygge den nye Sannesundbrua til over 280 millioner kroner. Det siste kuppet fra den tyske storentreprenøren er altså det siste OPS-prosjektet, som skal koste rundt tre milliarder kroner å bygge. Nå gjenstår bare de siste forhandlingene, med å forberede finansiell avslutning med sikte på tildelingsbeslutning og kontraktsinngåelse i løpet av juni, før de kan sette i gang på strekningen E18 Grimstad - Kristiansand. Statens vegvesen, med Kjersti Billehaug i spissen, valgte å satse på Bilfinger Berger og Pihl fordi de hadde det mest fordelaktige økonomiske tilbudet. Slik må det selvsagt være for at konkurransen i markedet skal fungere. Med det tyske selskapets inntog i Norge, må de norske entreprenørene skjerpe seg ytterligere for å møte konkurransen. Det europeiske markedet vil stadig komme nærmere Norge, og det er bare å venne seg til tanken om enda sterkere og tøffere konkurranse om jobbene. Spesielt i tider da andre Europeiske markeder går tregt.
- Nøkkelord
- Import