Stor sprik på E18

Det skiller 31 millioner mellom Hæhre Entreprenør og Skanska Norge på grovsprengingen av Romsåsen tunnel på E18 Krosby-Knapstad i Østfold.

Tredje tilbyder Mesta leverte blankt. Hæhre Entreprenør med 50.977 millioner kroner ligger best an før kontrollregning hele 31 millioner kroner lavere enn Skanskas 81.937 millioner kroner. Entreprisen omfatter sprengings- og sikringsarbeider av en ny toløpstunnel for E18 vest for Askim sentrum fra Krosby til Glomma. Tunnelene skal drives fra et ferdig sprengt påhuggsområde ved Krosby mot vest. Tunnelene er delt av et dalsøkk midt i tunneltraseen. Det forutsettes utslag ved Glomma fra tunnel og at forskjæringer i dagsoner graves/sprenges med massetransport ut gjennom fjelltunnelen til Krosby. Det kan bygges anleggsvei inn til dagsonen mellom tunnelene v/ca profil 21300. Fjelltunnel østgående løp, totalt 895 lm fjelltunnel. For vestgående løp er fjelltunnel ca 915 lm. Endelig lengde fjelltunnel må bestemmes under anlegg. I dagsonen skal det etableres traubunn for en fremtidig toløps kulvert. Sprengsteinen skal brukes i ny veiparsell på E18 Sekkelsten-Momarken