Full gass for Biltema

Nordmenn handlet for over én milliard kroner hos Biltema i fjor, en økning på 200 millioner fra året før. Billigkjeden utvidet også med tre nye varehus.

Målet er 30 Biltema-varehus i Norge innen 2012. Nå har vi 14, og vi etablerer ytterligere fire i år og neste år, sier styreleder Magne Teigland i Biltema. Nylig åpnet Biltemas sitt hittil største varehus, i Haugesund. Det er på 7200 kvadratmeter, hvorav 6000 kvadratmeter er butikk. Det jobbes med nye varehus i Tønsberg, Fredrikstad, Kristiansund og Førde. Samtidig planlegges en ombygging av varehusene i Trondheim og Sarpsborg. I øyeblikket er det like mange Biltema-varehus i Norge som i moderlandet Sverige, men de passerer oss om ikke lenge, sier Teigland og viser til åpningen av et 8000 kvadratmeter stort varehus i Uddevalla i løpet av kort tid. Skal nordover I 2004 hadde Biltema en nettoomsetning på 800 millioner kroner i Norge, og økte altså til én milliard i 2005. Vi skal fortsette å vokse. Målet er å øke omsetningen med 35 prosent i år og ytterligere 30 prosent neste år, sier Teigland. Nå planlegges det også etablering i Nord-Norge. I dag er varehuset i Trondheim Norges nordligste. Vi leter etter gode plasseringer, og det skal være et nordnorsk Biltema-varehus på plass i 2008, sier Teigland. Han nevner blant annet Bodø og Tromsø som aktuelle byer å etablere seg i. Satser tyngre Biltema tilbyr i dag 15 000 forskjellige produkter, og har siden etableringen i Sverige i 1963 hatt som mål å tilby kundene rimelige varer. Dét skal vi fortsette med, men vi utvider tankegangen og vil satse mer på bedriftskunder enn tidligere. Blant annet vil vi etter hvert kunne tilby egne proff-serier innen tyngre verktøy, sier Teigland. Han understreker at det fortsatt er privatkundene som handler mest hos Biltema. Men vi forsøker så godt vi kan å innynde oss hos Maxbo og Byggmakkers kunder, både profesjonelle og private, sier Teigland.