Kundene feller knusende dom over SAS Braathens

Kundene hos SAS Braathens er de minst fornøyde blant 150 norske selskaper, mens SkandiaBanken kan skryte av å ha landets mest tilfredse kunder.

Det viser en undersøkelse i regi av Handelshøyskolen BI. Flyselskapet SAS Braathens får hard medfart i Norsk Kundebarometers (NKB) undersøkelse. Selskapet er det eneste som havner i klassen «elendig», skriver Dagens Næringsliv. I fjor lå SAS Braathens på 118. plass med 64,4 poeng. Med et fall til 150. plass, som er sisteplass, og en poengsum på 49,1, betegner prosjektleder Pål Silseth i NKB ved Handelshøyskolen BI det som «katastrofetall» for selskapet. Dette er katastrofetall og signaliserer et fullstendig tillitsbrudd hos kundene, sier han. Uffda, sier kommunikasjonsdirektør Cathrine Foss Stene i SAS Braathens. Hun forklarer at selskapet har stor forståelse for resultatet, og at man jobber hardt for å gjenopprette tilliten. Det vil imidlertid ta lang tid, medgir Foss Stene. Andre selskaper som sliter med misfornøyde kunder er eiendomsselskapet Notar, dagligvarekjeden Lidl, bredbåndsleverandøren NextGenTel og hamburgerkjeden McDonalds. SkandiaBanken kommer best ut med 81,8 poeng, og topper listen med landets mest tilfredse kunder etter å ha ligget i tetsjiktet i flere år. Også Flytoget har fornøyde kunder.