Storeslem fra Volkswagen

Volkswagen dominerer bilsalget. I årets tre første måneder er Volkswagen Norges største bilmerke, størst på nyttekjøretøy, firmabil og diesel. I tillegg er Volkswagen Passat Norges mest populære personbil.

Volkswagen har hatt en meget sterk start på året og har overtatt posisjonen som Norges største bilmerke. Totalt ble det registrert 5720 nye Volkswagen i løpet av de tre første månedene i år. Kvartalstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at: Volkswagen er størst på merke totalt, størst på nyttekjøretøy, diesel og firmabiler. Volkswagen Passat er i tillegg landets suverent mest populære bil. Totalt ble det registrert 1713 nye Passat første kvartal. Det er 653 flere enn nærmeste konkurrent. - Dette er svært gledelige tall. Vi har jobbet hardt for å gjeninnta posisjonen som landets største bilmerke. Norske bilkjøpere etterspør kvalitet, funksjonalitet og service. Det får de ved å kjøpe Volkswagen. I sum er dette en seier for alle som jobber med Volkswagen i Norge, sier Terje Male, direktør for Volkswagen personbil hos importøren Harald A. Møller AS. Det er særlig nye Volkswagen Passat som har vekket følelser blant norske bilkjøpere. Salget av nye Passat sedan startet i april i fjor mens stasjonsvognutgaven kom til landet i august. Siden oktober har bilen tronet øverst på salgslistene. - Vi er svært stolt over nye Volkswagen Passat og det er kundene våre også. Kombinasjonen av kvalitet, design, et høyt utstyrsnivå til konkurransedyktige priser er noe norske kunder setter meget høyt. sier Terje Male. Volkswagen er også vinneren blant firmabileierne. Totalt har Volkswagen en markedsandel på 7,7 prosent i firmabilmarkedet. Andelen dieseldrevne biler vokser kraftig i Norge. Blant bilene som ble registrert i løpet av årets tre første måneder var nærmere 50 prosent dieseldrevne. Volkswagen har klart å kapre 20,7 prosent av dette markedet og er dermed størst på dieseldrevne personbiler her i landet. Totalt ble det registrert 24622 nye personbiler i Norge første kvartal. Det er en nedgang på 2,3 prosent. Markedet for nyttekjøretøy under 3,5 tonn har imidlertid økt. Oppgangen hittil i år er på 21,5 prosent.