- Flott utspill om jernbane Bergen Stavanger

Femten år etter at Norsk Bane AS begynte å utrede en høyhastighetsbane Bergen Stavanger i detalj, lanserer Høyres medlem i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité, Øyvind Halleraker, en visjon om det samme.

- Det er et godt utgangspunkt for Hallerakers arbeid på Stortinget for å realisere en tidsmessig infrastruktur i Norge og stoppe lavhastighetsprosjektene i Nasjonal Transportplan, sier styreleder Kjell Stundal i Norsk Bane AS. Stundal er godt fornøyd med at Halleraker nå retter oppmerksomheten på de formidable gevinstene en høyfartsbane vil gi for næringsutvikling og miljø i sterkt trafikkerte områder som strekningen Bergen Haugesund Stavanger. - En høyfartsbane på denne strekningen vil være svært viktig for hele Vestlandet og for en øst-vest-forbindelse via Haukeli, sier Stundal. Det detaljerte materialet som Norsk Bane AS har utarbeidet, viser at bare en kombinasjon av nord-sør- og øst-vest-strekninger vil få det nødvendige trafikkgrunnlaget for en egenfinansiering av infrastrukturen. - Uten dette trafikkgrunnlaget og denne lønnsomheten vil visjoner som Hallerakers bare bli visjoner, sier Stundal. - Derfor er det som skjer rundt Oslo også svært viktig for Vestlandet. Stundal viser til Nasjonal Transportplan der Stortinget har vedtatt en ny bane fra Oslo mot Drammen for maksimalt 60 km/t i gjennomsnittet. - Her har Halleraker en jobb å gjøre, sier Stundal. Utspillet fra Halleraker kommer bare noen få uker før Samferdselsdepartementet utlyser en uavhengig utredning av høyhastighetsbaner i Norge. Den vil kartlegge potensialet i en tidsmessig jernbane i Norge, men ikke komme med særlig detaljerte forslag til linjeføringene. Stundal forventer derfor at Halleraker følger opp sitt utspill i Stortinget: - Jernbaneverket trenger en ny instruks. Der bør man nå utarbeide detaljerte planer for tidsmessige høyfartsprosjekter, gjerne støttet av Norsk Banes materiale, sier Stundal. - Ellers kan Stortinget få en utredning som anbefaler moderne høyfartsbaner, mens Jernbaneverket fremdeles bare har planer for å lappe på 100 år gamle spor.