Konkurransevridning fra Statens vegvesen

Konkurransetilsynet mener at driften ved Statens vegvesen Hordalands treningsverksted, hvor polyetylen (PE) skumplater sveises sammen, fører til konkurransevridning i markedet.

Bedriften oppfyller etter tilsynets mening ikke merkostnadskravet på grunn av subsidiering fra Staten, og tilsynet ber nå Arbeids- og administrasjonsdepartementet ta saken opp med Samferdselsdepartementet. Etter Konkurransetilsynets vurdering har Statens vegvesen Hordaland en konkurransefordel i forhold til den konkurrerende bedriften Skumtech i Østfold, som også produserer PE-skumplater. Slike plater brukes til vann- og frostsikring i tunneler. Konkurransetilsynet har innhentet informasjon som indikerer at treningsverkstedet på Toppe i Hordaland mottar økonomisk støtte fra Statens vegvesen. Statens vegvesen Hordalands produksjon av PE-skumplater oppfyller ikke merkostnadskravet, et minimumskrav som etter tilsynets vurdering bør stilles til alle virksomheter som opererer i flere markeder. Skumtech og andre tilbydere av sammensveisede PE-skumplater har dermed en konkurranseulempe i forhold til Statens vegvesen Hordaland. Konkurransetilsynet er skeptisk til at konkurranseutsatte deler av en offentlig produksjonsenhet mottar økonomisk støtte fra andre deler av enheten som ikke er konkurranseutsatt. Tilsynet mener en slik subsidiering vil kunne føre til at effektivitet ikke er nødvendig for å gi konkurransedyktighet. En slik praksis vil derfor kunne føre til sløsing med ressurser, i strid med konkurranselovens formål om effektiv utnyttelse av samfunnets ressurser ved å legge til rette for virksom konkurranse. Konkurransetilsynet har ikke vurdert hvilke motiver Statens vegvesen har for sin atferd. SNF-rapport 19/00 om Kryssubsidiering - operasjonaliserbar definisjon og samfunnsøkonomisk ønskelige tiltak konkluderer med at fokus bør være på om konsekvensen av subsidiering er en konkurranseskadelig lav pris, og ikke om hensikten med subsidiering er å skade konkurransen. Tilsynet er enig i dette prinsippet. Konkurransetilsynet er imidlertid klar over at treningsverkstedet spiller en viktig rolle i rehabiliteringen av ansatte på attføring i Statens vegvesen. Tilsynet ber derfor om at Samferdselsdepartementet, som øverste ansvarlige for Statens vegvesen, vurderer om det finnes et alternativ bruksområde for denne arbeidskraften som ikke vil gi samme konkurransemessige problemer som dagens praksis gjør.