<p>Torstein O. Hæreid og Olav Hæreid etter vel utført arbeid på den gamle fjellvegen mot 1.000-meteren i Årdal.</p>Maskinførerene som sto for det meste av det spektakulære arbeidet var Torstein O. Hæreid, sammen med far Olav. Foto: Olav O. Hæreid ASJobb med utsikt. Foto: Olav O. Hæreid ASOlav O. Hæreid hadde oppdraget med å bygge opp igjen den gamle fjellvegen opp mot 1.000-meteren i Årdal. Foto: Olav O. Hæreid ASLuftig arbeidsmiljø. Foto: Olav O. Hæreid ASNorske Brøyt-entusiaster vil nok glede seg over å se en gammel Brøyt-maskin i aksjon. Foto: Olav O. Hæreid ASMaskinførerene som sto for det meste av det spektakulære arbeidet var Torstein O. Hæreid, sammen far Olav. Foto: Olav O. Hæreid ASMaskinførerene som sto for det meste av det spektakulære arbeidet var Torstein O. Hæreid, sammen far Olav. Foto: Olav O. Hæreid ASOlav Hæreid i kanten av bildet sammen med en Brøyt-gravemaskin. Foto: Olav O. Hæreid ASFoto: Olav O. Hæreid ASArbeidene strakk seg godt ut i høstmørket. Foto: Olav O. Hæreid ASArbeidene strakk seg godt ut i høstmørket. Foto: Olav O. Hæreid ASGod planlegging var nødvendig for å ivareta sikkerheten. Foto: Olav O. Hæreid ASDet er luftig arbeid Olav O. Hæreid har utført i Årdal. Foto: Olav O. Hæreid ASJobb med utsikt. Foto: Olav O. Hæreid ASFoto: Olav O. Hæreid ASKlart for sykkel- og tursesongen. Foto: Olav O. Hæreid ASStrøkent resultat. Foto: Olav O. Hæreid AS

Se far og sønn utfolde seg med gravemaskiner 1.000 meter over havet - bygde opp igjen gammel rallarvei

En historisk rallarvei i fjellsiden i Årdal har fått nytt liv. – Vi hadde fin utsikt, sier maskinføreren som sto for mye av jobben.

Det luftige oppdraget fra vår til høst kan du se i entreprenørens egen timelapse.

Det var Sogn Avis som tirsdag omtalte det spesielle anleggsprosjektet på den historiske ruta oppover fjellet fra Årdal til Sletterust på gamleveien mot Tyin. 

Fjellveien som åpnet i 1934 har 42 krappe svinger og det tok i sin tid mer enn 30 år å få den ferdigbygd.

I 1964 ble veien omklassifisert til privat vei, og den har vært populær for både syklister og gående. Men en utgliding av veibanen har begrenset bruken de siste fem årene, skriver Sogn Avis.

Nå er det farlige partiet bygget opp igjen av den lokale entreprenøren, Olav O. Hæreid AS, på oppdrag for Årdal Utvikling.

Far og sønn

Maskinførerene som sto for det meste av det spektakulære arbeidet var Torstein O. Hæreid og far Olav.

Torstein er nokså beskjeden når han får spørsmål om hvordan det var å utføre det luftige oppdraget 1.000 meter over havet.

– Jo, det var kjekt det. Vi hadde veldig fin utsikt på toppen der, sier Torstein O. Hæreid til Byggeindustrien.

– Det var ikke skummelt?

– Nei. Men det er klart, du skal ikke drive for mye arbeid utpå kantene. Du må være forsiktig i alt du gjør og ha en god plan for arbeidet, sier Hæreid.

Pappa Olav, som har lang erfaring fra anleggsbransjen er litt tydeligere på hva han mener om oppdraget.

Til Sogn Avis sier senior at han vært med på mye, men at dette prosjektet er «noko av det kaldigaste».

Åtte meter snø

Anleggsarbeidene startet i fjor vår og det var lettere sagt enn gjort å komme seg fram til punktet der veien skulle rehabiliteteres.

– Området ligger på skyggesiden av dalen, så snøsmeltingen går veldig tregt akkurat der. Jeg måtte måke meg gjennom åtte meter høye snøfenner før vi kunne begynne. Så fort Mesta var ferdige med fjellsikringsarbeider, så kom vi inn med graverne, sier Torstein O. Hæreid.

Arbeidene fullførte de i høst, like før vinteren kom.

– Som du ser av videoen, så er det snø på de siste bildene. Det tok oss en sesong å bli ferdig, sier han.

– Hvordan er tilstanden på resten av veien?

– Den er ikke noe særlig for biler, men for turgåere og for syklister så er den jo kjempefin. En skikkelig rallarveg.

Til lokalavisen Sogn Avis sier Torstein O. Hæreid at han stor respekt for den jobben som ble gjort i fjellsidene av rallarane.

– Vi kommer jo inn med store maskiner, og kan lage oss et helt annet grunnlag for arbeidet enn det rallarane kunne for 100 år siden. Det er rett og slett veikunst det de gjorde den gangen, sier han.

Ifølge Hæreid har maskinentreprenøren i all hovudsak murt opp igjen veien slik den en gang var, og entreprenøren har sørget for et mer solid fundament i bunn.

Det er Årdal Utvikling som står bak prosjektet sammen grunneier Ole Vee, Hydro Aluminium, Hydro Energi og Årdal kommune. Kulturminnefondet har også støtte utbedringsarbeidene.