Innlegg: Hoksrud i glasshus

Det er ikke vanskelig å si seg enig med Stortingsrepresentant Bård Hoksrud fra Frp når han kritiserer Regjeringen for ikke å gi Vegvesenet forutsigbar finansiering. I den anledning kan det imidlertid være verdt å minne om historikken rundt E6 i Gudbrandsdalen. Hoksrud sitter i glasshus.

Bompengevedtaket for ny E6 fra Ringebu til Otta på 55 km forutsatte full utbygging av hele strekningen.

I desember 2016 åpnet E6 fase I fra Frya til Sjoa på ca. 33 km i henhold til plan. Prosjektet høstet mye positiv omtale og ble kåret med hedersprisene «Årets Anlegg 2016» og «Vakre veiers pris».

Byggherreorganisasjon var klare for å gå i gang med neste etappe og forventningene om kontinuerlig utbygging var stor.

Innlegg av:

Morten Wangen, Vinstra.
Selvstendig næringsdrivende og driver med prosjektledelse og kontraktsoppfølging innen samferdsel, vannkraft og olje & gas.

Regjeringen Solberg, med samferdselsminister fra Frp, som i årevis hadde kritisert sine forgjengere for å bygge «stykkevis og delt», skulle vise omverden at de kunne bygge helhetlig og effektivt. Slik ble det ikke. Videre utbygging av ny E6 ble stoppet etter fase I. Fase II på ca. 22 km som var forutsatt finansiert med statlige midler gjenstår fortsatt. Dermed betaler bilistene bompenger for deler av en veg de ikke har fått. Politikken rimer dårlig med Frp sitt valgflesk fra 2013 om å fjerne alle bomringer. Isteden ranes bilistene.

Hele utsettelses-prosessen av E6 fase II har vært et narrespill fra regjeringen sin side. Nå er prosjektet overført til Nye Veier slik at utbygginga «tilsynelatende» skal være prioritert. Fakta er at det er mange år forsinket.

Om Regjeringen med samferdselsminister fra Frp hadde fulgt opprinnelig plan og gitt Vegvesenet forutsigbar finansiering, - så hadde hele strekning fra Ringebu til Otta vært ferdig for lengst.

Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.