Bård Hoksrud beskylder regjeringen for å være feig fordi den ikke gir Statens vegvesen porteføljestyring og forutsigbar finansiering. Han får til dels medhold av Arbeiderpartiets Sverre Myrli, men beskyldes for å feile av statssekretær Ingelin Noresjø i Samferdselsdepartementet.

- Feigt av regjeringen ikke å gi Vegvesenet forutsigbar finansiering

– Regjeringen snakker om modernisering av samferdselssektoren, men Statens vegvesen havner i en økonomisk umoderne bakevje, hevder samferdselspolitiker og medlem av Transportkomiteen for FrP på Stortinget, Bård Hoksrud.

Utspillet til den frittalende FrP-politikeren kommer i kjølvannet av uttalelsene til hovedtillitsvalgt i fagforeningen NITO, Siw Tyldum, som nylig i et intervju med Byggeindustrien uttalte seg kritisk til manglende forutsigbarhet for oppgaveportefølje og finansiering for Statens vegvesen.

– Jeg opplever at regjeringen ønsker porteføljestyring for både Statens vegvesen og Nye Veier. I forbindelse med NTP-arbeidet, kom Vegvesenet med en antydning om besparelser opp mot 200 milliarder kroner på hele porteføljen deres, ved en kombinasjon av korridortenking, porteføljestyring og en forutsigbar finansieringsplan slik Nye Veier har i flere år fremover. Det er jo gjennom forutsigbar finansiering Nye Veier har oppnådd suksess med prosjektene sine, slik at man både får redusert kostnadene, samtidig som de riktige prosjektene blir prioritert. Sånn systemet nå fungerer, havner Vegvesenet i en økonomisk bakevje, og det er hverken de eller de som ferdes på veien tjent med, sier Hoksrud til Byggeindustrien.

– Regjeringen tør ikke
FrP-politikeren påpeker at porteføljestyring handler om en viss mengde prosjekter med forutsigbar finansiering, og en bestemt tidshorisont for gjennomføring av prosjektene.

– Denne forutsigbarheten har ikke Vegvesenet på noen måter i dag. Med en god porteføljestyring mener jeg ikke nødvendigvis at alle prosjektene må gjennomføres slik Nye Veier gjør, men at også Vegvesenet får forutsigbare korridorer med prosjekter, som for eksempel til utbygging av E134. Her kunne de ha fått et x antall milliarder kroner i årene fremover, som strekningene Røldal-Seljestad og videre til Vågsli. Eller for eksempel fra Hjartdal Gvammen – Elgsjø og videre til Saggrenda ved Kongsberg. Men regjeringen er for feig, den tør ikke ta skrittet til porteføljestyring fullt ut, hevder Hoksrud.

Han mener det haster med å gi Vegvesenet de samme rammevilkårene som Nye Veier på alle måter.

– Regjeringen snakker om porteføljestyring, men skal de lykkes med dette, holder det ikke bare å snakke, sier Hoksrud.

– Apropos FrP og snakking? Dere lovte jo for eksempel at det ikke skulle være en eneste bomstasjon i Norge dersom dere kom i regjering, men det skjedde jo ikke. Du var vel blant dem som snakket høyest om dette?

– Ja, og det beklager jeg sterkt. Man skal holde det man lover, svarer Hoksrud.

– Mindre veiutbygging

FrP-politikeren frykter også at neste NTP vil føre til mindre utbygging av riksveier, men mener at dette har gått under radaren i pressen.

– Dette er glemt av dere journalister. Neste NTP inneholder 26 milliarder kroner mindre enn dagens NTP. Det betyr i realiteten at det vil bli mindre penger til veiutbygging. På toppen av det hele kommer prisveksten. For store deler av næringslivet bare på Østlandsområdet, er det aller viktigste å få bygget ut riksvei 4 mellom Raufoss og Oslo. Men heller ikke i neste NTP er denne strekningen med. På Raufoss omsetter bedrifter for 10-15 milliarder kroner årlig, og det er masse eksport herfra. Transportkostnadene til disse bedriftene er blitt skyhøye, og er en stor utfordring. Når det koster mer å frakte varer mellom Raufoss og Oslo, enn mellom Oslo og Bangladesh, sier det seg selv at noe er riv, ruskende galt, understreker Bård Hoksrud.

Sverre Myrli. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix

Ap-støtte til Hoksrud
Transportpolitisk talsmann i Arbeiderpartiet, Sverre Myrli, er til dels enig med Bård Hoksrud, men har ikke lyst til å komme med noen karakteristikk av regjeringen slik FrP-politikeren gjør.

– Fra Arbeiderpartiet sin side har vi vært opptatt av forutsigbarhet og porteføljestyring fra første stund. Skal man se på hva Nye Veier får til sammenlignet med både Statens vegvesen og Bane Nor, så har Nye Veier helt andre rammebetingelser for å lykkes. Så her har Hoksrud rett. Det er nødvendig med mer porteføljestyring og større myndighet til Vegvesenet, slik at de får en større forutsigbarhet i finansieringen. Jeg synes det er uklart hvordan modellen for porteføljestyring blir for Vegvesenet i neste NTP, sier Myrli til Byggeindustrien.

– Frp feiler igjen og igjen
Statssekretær Ingelin Noresjø i Samferdselsdepartementet skriver i en e-post til Byggeindustrien at det nytter ikke bare å fylle opp Nasjonal transportplan med gode prosjekter, og at det må ligge en realistisk finansieringsplan bak.

Ingelin Noresjø. Foto: Carina Johansen / NTB

– Det er her Frp feiler igjen og igjen. De har riktignok satset mye på samferdsel da de satt i regjering, men når man lover mer enn man kan holde, blir det til syvende og sist ikke forutsigbart eller troverdig. Verken for SVV eller for velgerne. Hareide har lagt opp til både en realistisk NTP og en NTP som forutsetter porteføljestyring. Dette er en videreføring av arbeidet som FrPs Jon Georg Dale i sin tid satte i gang. Det betyr mer frihet til Statens vegvesen til å prioritere, og mindre styring av politikerne. Til nå har jeg ikke sett noen som helst vilje fra Hoksrud til å slippe på politisk innflytelse over hvilke strekninger som skal prioriteres og ikke. Snarere tvert imot, skriver Noresjø i e-posten.