Det sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en pressemelding onsdag morgen.
Både Miljøstiftelsen ZERO og flere næringslivsaktører har tatt opp at på grunn av vekten av batteri og gasstanker vil kjøretøy som benytter alternative drivstoffer kunne bli betydelig tyngre sammenlignet med tilsvarende kjøretøy med forbrenningsmotor, mens lastekapasiteten vil være den samme.
Når innslagspunktet for kjøre- og hviletidsreglene er 3,5 tonn kan dette innebære en konkurranseulempe og dermed en hindring for målet om å fremme bruk av mer miljøvennlige kjøretøy.
– For at flere skal velge miljøvennlige kjøretøy, vil vi nå innføre et nytt nasjonalt unntak fra kjøre- og hviletidsreglene for godstransportkjøretøy som drives elektrisk eller ved hjelp av naturlig eller flytende gass med tillatt totalvekt opp til 4,25 tonn, sier Hareide.
Unntaket vil gjelde i en radius av 100 kilometer fra der transportforetaket er hjemmehørende, denne begrensningen følger av EU-forordningen om kjøre- og hviletid.
Endringen vil gjelde fra 30. april.
- Nøkkelord
- Transport / Bil