Danmarksplass er blant landets mest forurensede kryss. Ved hjelp av luftmåler og saltlake skal mengden svevestøv reduseres her. Foto: Knut Opeide/Statens vegvese

To med i konkurransen om å drifte riksveiene i Bergen og omegn

To entreprenører er med i konkurransen om å drifte riksveiene i Bergen og omegn de neste fem årene. Mesta leverte det laveste tilbudet.

I tillegg til tradisjonelle driftsoppgaver, må entreprenøren følge spesielt med mengden svevestøv i Bergen sentrum, som er blant de høyeste i landet.

Ved fristens utløp tirsdag hadde følgende meldt sin interesse for å drifte E16 østover, E39 sør- og nordover, riksveg 555 vestover og riksveg 580 til Bergen lufthavn:

Mesta - 491.923.916,00 (eks. mva.)
Presis Veidrift - 667.646.859,57 (eks. mva.)

– Vi er fornøyde med deltakelsen i konkurransen. Det er store og seriøse aktører som er interesserte i dette oppdraget. Nå skal vi kvalitetssikre og kontrollregne på tilbudene, og så tar vi sikte på at vi kan undertegne kontrakt med den nye entreprenøren så snart som mulig, sier prosjektleder Harald Midtun i Statens vegvesen i en pressemelding.

Danmarksplass i Bergen sentrum er blant landets mest forurensede kryss, og ligger midt i et område der Statens vegvesen krever at entreprenøren følger spesielt med på mengden svevestøv. Området er på E39 fra Fjøsanger sør for sentrum til innløpet av Fløyfjellstunnelen, en strekning på fem kilometer.

- Det er to viktige kilder til svevestøv. Den ene er avgasser fra kjøretøy som benytter fossilt brennstoff, den andre er vedfyring. Det entreprenør kan gjøre noe med uten å begrense trafikkmengden, er å håndtere de større partiklene. De vil etter hvert falle ned, og kan sees som støv og slam. Ved å holde vegbanen fuktig, begrenser og dels unngår vi at disse store partiklene virvles opp av trafikken. Jo lavere farten er, jo mindre svevestøv blir det. Et viktig virkemiddel entreprenøren må ta i bruk mot svevestøv, er saltlake som holder veibanen fuktig. Salt har den egenskapen at det tiltrekker og holder på fuktighet, og dermed bidrar til å begrense mengden svevestøv som virvles opp. Saltet sørger også for at svevestøvet fort faller ned igjen på veibanen. Entreprenøren er pålagt å følge med på aktuelle målere som registrerer luftforurensning, blant annet i det nevnte krysset på Danmarksplass, melder etaten.

I perioder med vindstille, klarvær og frost krever Statens vegvesen at entreprenøren er i forkant, og vurderer om værutsiktene kan medføre fare for høy luftforurensing.

Alle vegkontrakter Statens vegvesen lyser ut i år inneholder krav til miljøsertifisering og rapportering av CO2-utslipp.

– Ved å sette tydelige og målbare krav kan vi registrere hvilke klimatiltak vi gjør, og sammen med entreprenør evaluere hva som har effekt. Målet er at utslipp fra våre virksomheter skal halveres innen utgangen av 2030, legger Midtun til.

Ett eksempel på dette, er at entreprenøren for denne kontrakten må benytte kjøretøy som oppfyller de strengeste kravene til utslipp.

Oppstart av kontrakten er 1. september, og kontrakten gjelder i fem år, fram til høsten 2026. Dersom partene er enige, er det mulig å forlenge kontrakten med opptil tre år.

Den nye driftskontrakten for Bergen og omegn omfatter totalt 300 kilometer riksvei, inkludert 65 kilometer gang- og sykkelveg.

Kontrakten erstatter fem tidligere kontrakter, og strekker seg gjennom Bergen og syv kommuner i omegnen: I øst Vaksdal og Voss, i sør Bjørnafjorden, i vest Øygarden og i nord Alver, Masfjorden og Gulen.

Entreprenøren får ansvar for et sammensatt område. Det omfatter både veger i bykjernen av Bergen, høytrafikkerte motorveier, mange tunneler og skred- og flomutsatte strekninger.

Totalt er det 91 tunnelløp i området, trolig den driftskontrakten med flest riksveitunneler i hele landet.