Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vegvesenet vil ha tidenes strengeste klimakrav ved Hålogalandsvegen

Statens vegvesen ønsker å bygge Hålogalandsvegen med Norges strengeste miljø- og utslippskrav.

Publisert: 25.03.2021 09:35. Sist endret: 25.03.2021 09:44.

Statens vegvesen har aldri stilt strengere miljø- og klimakrav enn de planlegger ved 9,2 milliarders prosjektet E10 Hålogalandsvegen.

  • Kommunal- og moderniseringsdepartementet med forslag for å sikre midlertidig brukstillatelse i royalsaken

  • Optimera lanserer ny spesialistkjede

  • Vil bli et koronavalg

  • Kjøreledning falt ned på tog helt sør i Oslo - passasjerer ble evakuert

Nettleder

Vil bli et koronavalg

Les også:

  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Kommunal- og moderniseringsdepartementet med forslag for å sikre midlertidig brukstillatelse i royalsaken
  • Optimera lanserer ny spesialistkjede
  • Vil bli et koronavalg
  • Kjøreledning falt ned på tog helt sør i Oslo - passasjerer ble evakuert
  • Bergensbasert Hallmaker-eier overtar Lysaker-eiendom
  • Årskonferanse i Fair Play Bygg - Oppfordrer byggebransjen til nullvisjon i kampen mot a-krim
  • Regjeringen manglet en plan for å stoppe importsmitte
  • Ny produktsjef og HR-direktør i Pon Equipment
  • Trond Aas til A Bygg
  • Innlegg: Europas største sykehus
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

Flere kontrakter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorÅdne Homleid

Les også: Klart for OPS-vei til 9,2 milliarder - Vegvesenet vil ha med inntil tre selskaper

Målet er å halvere mengden CO2 utslipp og utvikle nye tiltak og løsninger for grønnere veibygging, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

– Vi ønsker med dette å bidra inn i det grønne skiftet, og sette presedens for fremtidig veibygging og anleggsdrift, sier avdelingsdirektør for Utbygging nord, Stein Johnny Johansen.

Fredag la regjeringen frem sitt forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for Stortinget. Sier Stortingsflertallet ja til å finansiere OPS-prosjektet E10 Hålogalandsvegen, sier de også ja til å la Statens vegvesen teste ut Norges strengeste klimakrav for veibygging.

Pilotprosjekt for grønnere bygging

Ifølge Statens vegvesen er det gjort et omfattende utviklingsarbeid for å utvikle nye klima- og miljøkrav til OPS-prosjektet.

– Ingen prosjekter har til nå hatt så spenstige klimakrav som denne kontrakten, sier prosjektleder Johansen.

Eksempler på tiltak er:

– Et tallfestet minimumsnivå av klimagassreduksjon.

– Krav til forpliktende klimagassbudsjett med bonus- og sanksjonsordninger.

– Sikre mulighetene for ytterligere CO 2-reduksjoner undervegs i kontraktsperioden.

– Gjennomgående fokus og krav til bærekraftig gjennomføring, koblet opp mot FNs bærekraftsmål.

– Premiering av innovativ gjennomføring som kan gi ytterligere klima- og miljøgevinster.

Gjennom denne OPS-kontrakten, skal vi søke nå våre egne – Norges – og Europas klimamål for reduksjon av klimagassutslipp i anleggsbransjen. Når anlegget står ferdig vet vi mer om hvilke tiltak som ga ønsket effekt og hvilke som ikke virket. Det vil gi Statens vegvesen et bedre kunnskapsgrunnlag og viktig erfaring etaten kan bygge videre på for å sikre at fremtidige utbygginger blir så grønne og miljøvennlige som praktisk mulig, fastslår Vegvesenet i meldingen.

Nord-Norges største samferdselsprosjekt

Det nye veganlegget mellom Sortland, Tjeldsund, Lødingen og Harstad er kostnadsberegnet til 9,2 milliarder kroner og skal delvis finansieres med bompenger. Byggingen skal gjennomføres som et offentlig-privat samarbeid (OPS), der staten bidrar med fem milliarder kroner de første seks årene.

Byggetiden forventes å være på 6-7 år og OPS-selskapet som vinner kontrakten forplikter seg til å drifte og vedlikeholde veianlegget i 25 år. Den øvre ramme for investeringer og drift av prosjektet er på hele18,3 milliarder kroner, opplyser Vegvesenet.

– Vi har en svært kunnskapsrik, dedikert og sulten prosjektgruppe som higer etter å komme i gang med dette viktige prosjektet. Prosjektet er modent og vi er klar til å realisere det, sier prosjektleder Reidar Arnfinn Johansen.

Prosjektgruppe Hålogalandsveien
 

Prosjektgruppemøte for Hålogalansveien i september 2020, hvor det blnt annet ble jobbet med kvalitetssikring av konkurransegrunnlaget.  Foto: Gøran Sofienlund/Statens vegvesen. 

Prekvalifisering og forhandlinger

Når Stortinget vedtar finansiering, er Statens vegvesen klar til å lyse ut kontrakten i markedet. Vegvesenet vil prekvalifisere inntil tre selskap for denne anskaffelsen. For å bli prekvalifisert, må selskapene vise at de økonomisk og organisatorisk er robuste nok til å håndtere utbyggingen og drifte veianlegget i 25 år.

Anskaffelsen vil bli gjennomført med forhandlinger der Statens vegvesen vil fastsette de endelige rammene for prosjektet. Forutsatt at finansieringen besluttes i løpet av våren, kan signering av kontrakt skje tidlig i 2023. Hålogalandsvegen kan dermed stå ferdig i løpet av 2029, opplyser Vegvesenet.

Prosjektets innhold

OPS-prosjektet E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt omfatter:

– Totalt 82 kilometer tofelts vei, fordelt på 35 kilometer ny vei i eksisterende trase, 27 kilometer tunneler og 20 kilometer vei i ny trase.

– En rekke mindre konstruksjoner for å sikre veien mot flom, skred og rasfare.

– Etablering av bl.a. kollektivtrafikktiltak, en stor rasteplass, døgnhvileplass, utfartsparkeringer, gang- og sykkelveger, samleveger for avlastet vegnett, tilkoplinger til eksisterende veg, nye kryssløsninger og sanering av private avkjørsler.

Raskere, kortere og tryggere

Hensikten med prosjektet er å binde Hålogalandsregionen tettere sammen, både for næringslivet og befolkningen. Det skal gjøres ved å bedre fremkommeligheten og gi vesentlig redusert reisetid på E10/rv. 85/rv. 83 mellom Sortland, Harstad og Evenes. E10 fra Tjeldsund bru til Gullesfjordbotn blir kortet inn med om lag 30 kilometer, og reisetiden på strekningen blir redusert med om lag 39 minutter.

Nøkkelord:

Vei, Miljø, Anlegg, Statens vegvesen
 

Kommunal- og moderniserings-departementet med forslag for å sikre midlertidig brukstillatelse i royalsaken

 

Optimera lanserer ny spesialistkjede

 

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

 

Kommune om nye regler: – Forviklinger forkledd som forenklinger

Annonsørinnhold
 

Ny podkastserie fra BAE-næringen SAMMEN2020:
- Vi skal synliggjøre næringens betydning og ambisjoner


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen