Illustrasjonsfoto: Tomas Rolland/Statens vegvesen

Tre vil drifte E6 nord i Trøndelag

Da tilbudsfristen gikk ut 24. mars, hadde tre entreprenører meldt seg på i konkurransen.

De som er med i konkurransen om «Driftskontrakt 9402 Steinkjer 2021-2025», er:
Veidekke Industri - 236.713.623 kroner
Svevia - 247.766.650 kroner
Mesta - 281.797.801,86 kroner

– Vi er godt fornøyde med deltakelsen i konkurransen, sier seksjonsleder Svein Ludvik Holme i Statens vegvesen Drift og vedlikehold midt, i en pressemelding.

Veidekke Industri leverte det laveste tilbudet. De har dagens driftskontrakt.

– Vi kjenner Veidekke godt her i Trøndelag og ser fram til videre samarbeid med dem, sier Holme.

– I utgangspunktet er det den entreprenøren som har gitt det laveste pristilbudet som vinner, men først skal vi kvalitetssikre og kontrollregne tilbudene. Vi tar sikte på at vi kan undertegne kontrakt med entreprenøren i løpet av april, legger Holme til.

Kontraktsperioden går fra 1. september 2021 med en varighet på fire år. I tillegg er det mulig å forlenge kontrakten i inntil tre år.

Kontrakten gjelder drift av E6 fra Verdal til Nordlandsporten. I tillegg er rv. 73 fra Trofors til riksgrensen i Nordland med i kontrakten. Årsaken til det er at E6 Helgeland sør ble realisert gjennom en såkalt veiutviklingskontrakt, som gir entreprenøren ansvar for både prosjektering, bygging, samt drift og vedlikehold i hele kontraktsperioden på 15 år. Rv. 73 var ikke en del av dette vegprosjektet.

– Til sammen er det snakk om å drifte i overkant av 300 kilometer vei inkludert cirka 30 kilometer gang- og sykkelvei, med tilhørende sideanlegg, sideområder, utstyr og installasjoner året rundt. I tillegg omfatter oppdraget mindre vedlikeholdsoppgaver på vegnettet, sier Holme.

Driftskontrakten strekker seg gjennom de åtte kommunene Verdal, Inderøy, Steinkjer, Snåsa, Grong, Namsskogan, Grane og Hattfjelldal. Alle nye driftskontrakter for riksveg som Vegvesenet lyser ut i år har nye krav til miljøsertifisering og rapportering av CO2-utslipp.

– Slik kan vi registrere hvilke klimatiltak vi gjør og kan sammen med entreprenørene våre evaluere hva slags tiltak som har effekt, sier Holme.

Hittil har entreprenørene kun rapportert på type og mengde drivstoff.

– Statens vegvesen legger opp til et samarbeid med driftsentreprenørene for å få ned CO2-utslippene i driften av riksvegene. Slik legger vi til rette for å belønne entreprenører som har gode løsninger, sier Holme.

Målet er at utslipp fra Vegvesenets virksomheter skal halveres innen 2030.

– I tillegg til at folk og gods skal komme seg sikkert fram til planlagt tid, skal vi være pådrivere for bedre miljø og legge til rette for bruk av ny teknologi, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen Drift og vedlikehold, i meldingen.