Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Bane NOR håper å gjenoppta jernbanearbeider i Moss i mai

Arbeidene i Moss sentrum ble stanset da det ble funnet mer kvikkleire enn forventet. Det vil gi kostnadsøkninger og tidsforskyvninger i prosjektet. En sentrumsgate må stenges i tre år. Foto: Glenn Lund, Bane NOR

Publisert: 19.03.2021 05:52.

I februar ble det bråstans i jernbanearbeidene i Moss sentrum etter nye kvikkleirefunn. Bane NOR jobber med sikringstiltak og håper å kunne gjenoppta arbeidene i mai. De mener fortsatt sentrumstraséen er den eneste løsningen for prosjektet.

  • Ny produktsjef armeringstilbehør for Celsa Steelservice

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!

  • - Veiene skal legge til rette for verdiskapningen Norge skal leve av

  • - Vi kommer til å kjøre mer bil, men bytrafikken kan dempes

Nettleder

Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten

Les også:

  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Lars Sørgard

«Ikke hopp bukk over konkurranseloven!»
Les mer

Les også:

  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Første gang Veidekke må stenge byggeplass i pandemien
  • Tolv ansatte i Dr.techn. Olav Olsen tildelt Norges vels medalje for lang og tro tjeneste
  • Tromsø kommune må ut med tosifret millionbeløp til entreprenør etter anbudsfeil
  • Ny produktsjef armeringstilbehør for Celsa Steelservice
  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
  • - Veiene skal legge til rette for verdiskapningen Norge skal leve av
  • - Vi kommer til å kjøre mer bil, men bytrafikken kan dempes
  • Vannprisen 2021 til Simon Haraldsen
  • Rekordmange fagskolestudenter i fjor
  • Kommune frykter flere blir ufrivillige lovbrytere med nye regelforenklinger
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

Flere kontrakter

  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

Sandbukta-Moss-Såstad

 

 Bane NOR skal bygge 10 km dobbeltspor på strekningen fra Sandbukta i nord til Såstad i Rygge i sør, inkludert to tunneler og en ny jernbanestasjon i Moss på cirka 800 meter.

Forberedende arbeider startet høsten 2017. Byggestart for hovedarbeidene var 2019.

I starten av februar satte Bane NOR brems på utbyggingen gjennom Moss sentrum etter at NGI fant større mengder kvikkleire enn først antatt.

Etter planen skal nye dobbeltspor legges i en skråning over havnen i Moss. Den dårlige områdestabiliteten, betyr at Bane NOR og entreprenørfelleskapet mellom Implenia og Acciona må sette i verk en rekke sikringstiltak før de kan gjenoppta arbeidene.

Foreløpig er det usikkert når det kan skje, men Bane NOR sier de sikter seg inn mot mai.

– Vi ser for oss at vi snart kan starte arbeidene med jet-peler i et område ved Circle K-stasjonen litt lenger oppe i byen. Når det gjelder området «Kransen» nede i sentrum, så trenger vi litt mer tid før alt er klart til å starte arbeidene igjen, sier prosjektsjef Birger Steffensen i Bane NOR til Byggeindustrien.

Les også:
  • Bane NOR har satt i gang internrevisjon etter kvikkleirefunn i Moss
  • Hareide om milliardsprekkene: - Må vurdere strukturelle endringer i jernbanesektoren

Sikringstiltak

Det er stor bekymring lokalt i Moss for de siste kvikkleirefunnene, og utbyggingen er svært betent. Senest torsdag ble det kjent at interessegruppen Bedre Byutvikling Moss hadde politianmeldt kommunen og Bane NOR.

Bane NORs prosjektsjef forsikrer befolkningen om at de setter sikkerhet først.

– Områdestabiliteten skal være ivaretatt før vi setter i gang med hovedarbeidene. Vi jobber nå med detaljplanleggingen sammen entreprenørene og rådgiverne, og har satt strenge kriterier som må være oppfylt før vi starter igjen. NGIs rapport kvalitetssikres i to runder. Vi gjennomfører en grundig risikoanalyse før gjennomføringen av de nye tiltakene, slik at vi kan ha lave skuldre når vi går i gang. Vi har også en løpende dialog med kommunen, sier Steffensen.

– Hvilke nye tiltak vil dere gjennomføre?

– De nye tiltakene er de som er anbefalt i NGIs rapport om områdestabilitet. Vi vurderer også hvordan vi kan bygge inn mer robusthet i det som er planlagt, for eksempel støtteveggen i Fjordveien.

Les også:
  • Bedre Byutvikling Moss anmelder Bane NOR og Moss kommune

Skal styrke den geotekniske kompetansen

Prosjektorganisasjonene til både byggherre og entreprenør skal også styrkes.

– Nå som prosjektet er blitt mer komplekst, vil vi forsterke både byggherre- og entreprenørsiden på det geotekniske området. Vi etablerer også et eget fagråd av eksperter som skal støtte oss og sørge for at arbeidene foregår med så lav risiko som mulig, sier Steffensen.

Jobber for fullt på andre deler av prosjektet

Han understreker at det ikke er full stans i prosjektet, selv om de har stoppet arbeidene i Moss sentrum.

– Dette prosjektet er 10 kilometer med dobbeltspor, og strekningen gjennom Moss sentrum er kun en kilometer av totalen. Det pågår arbeid for fullt i andre deler av prosjektet, og fremdriften er god. Vi hadde nylig gjennomslag i Mossetunnelen, og vi har også begynt med spuntearbeider for en kulvert på Carlberg-siden i prosjektet, sier Steffensen.

Les også: Gjennomslag i jernbanetunnel i Sandbukta

Prislappen vokser

Det er på det rene at kvikkleirefunnene vil føre til både store kostnadsøkninger og tidsforskyvninger i prosjektet. Prislappen i jernbaneprosjektet har vokst flere ganger allerede, og i fjor varslet regjeringen Stortinget om et behov for å øke dagens kostnadsramme på 10,4 milliarder med inntil tre nye milliarder.

Men Bane NOR anbefaler fortsatt ikke nye traseer i prosjektet.

– Jeg skal ikke forskuttere hva Samferdselsdepartementet vil gjøre, men Bane NOR mener fortsatt at den valgte traseen er den beste løsningen for å løse utfordringene på Østfoldbanen. Det er mye risiko forbundet med andre traseer også, og det vil være uheldig for prosjektet å gå tilbake til utredningsnivå uten å ha en garanti for at utfallet blir så mye bedre eller billigere. Da mister du mange år som vil gå utover de reisende, sier Steffensen.

Internrevisjon pågår

Samtidig som det ble stans i arbeidene i Moss sentrum i februar, varslet Bane NOR at de ville sette i gang en internrevisjon for å finne årsaken til at områdestabiliteten var langt dårligere enn først antatt. Dette arbeidet pågår fortsatt.

Bane NORs ekstra sikringsarbeider vil få konsekvenser for lokalbefolkningen. Bane NOR har varslet at Fjordveien, en av de mest trafikkerte strekningene i Moss med en årsdøgntrafikk på 10-12.000 biler, stenges i tre år fremover.

Les også: Bane NOR må stenge sentrumsvei i Moss i tre år etter funn av kvikkleire

Nøkkelord:

Jernbane, Anlegg, Bane NOR
 

Første gang Veidekke må stenge byggeplass i pandemien

 

Stengte ned Brønnøy etter smitte-utbrudd på byggeplass

 

Tromsø kommune må ut med tosifret millionbeløp til entreprenør etter anbudsfeil

 

Kommune frykter flere blir ufrivillige lovbrytere med nye regelforenklinger

 

- Vi kommer til å
kjøre mer bil, men bytrafikken kan dempes

 

- Veiene skal legge til rette for verdi-skapningen Norge skal leve av

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen