Multiconsults bore-båt har trålet Porsgrunnselva de seneste dagene. Foto: Eigil Haugen/Statens vegvesen

Vil ny riksvei passere over eller under Porsgrunnselva?

Det skal 54 grunnboringer fra båt gi svar på.

Multiconsults spesialbåt har i starten av mars trålet Porsgrunnselva på en halvannen kilometer lang strekning fra Frednes til Strømtangskjæret.

- Vi jakter svar på hvilke grunnforhold som skjuler seg under bunnen av Porsgrunnselva, forteller geotekniker i Statens vegvesen, Eigil Haugen, til vegvesen.no. På den aktuelle strekningen varierer dybden i Porsgrunnselva fra en til 30 meter.

Under elvebunnen variere forholdene fra fjell og forkastninger til løsmasser, grus og leire. Enkelte steder er det boret dypere enn 100 meter uten å komme til fast grunn.

- Det står igjen å analysere resultatene av prøveboringene, men så langt kan vi si at det under bunnen av Porsgrunnselva skjuler seg en svært spennende og variert geologi, forteller Eigil Haugen.

Statens vegvesen, ved prosjektet riksvei 36 Kryss E18–Skyggestein, undersøker hvordan ny vei kan krysse Porsgrunnselva. Det vurderes tunnel i fjellet, tunnel i løsmassene eller bru over elva. Fortsatt holdes alle muligheter åpne.

Foruten de omfattende boringene i Porsgrunnselva pågår det også geotekniske undersøkelser en rekke steder i planområdet. Undersøkelsene i planområdet ventes å være ferdig sommeren 2021.