Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Hæhre og PNC støper Minnevika jernbanebru

Her er alt er klart for første støpeetappe på Minnevika jernbanebru mandag morgen. Foto: Marcin Ryzsard Lasota
‹ ›

Publisert: 09.03.2021 10:53. Sist endret: 09.03.2021 10:53.

Arbeidsfellesskapet Hæhre/PNC, gjennomførte mandag 8. mars den første av 21 støpeetapper på Minnevika jernbanebru, Norges lengste jernbanebru.

  • NVE: Trolig ingen store havvindprosjekter før 2030

  • Fornebubanen inviterer til leverandørkonferanse

  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

  • Arbeiderpartiet åpner for kommunal parkeringsavgift på privat eiendom

Nettleder

Lytt til næringen i utdanningsreformen

Les også:

  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
  • Vern om frontfagsmodellen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Petter Eiken og Anne Marstein

«Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Fornebubanen inviterer til leverandørkonferanse
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • Arbeiderpartiet åpner for kommunal parkeringsavgift på privat eiendom
  • Han tar over etter Bettina Sandvin i Vegvesenet
  • Fortsatt fall i fastlandsøkonomien
  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa
  • Rekordmange nye aksjeeiere så langt i år
  • Nå kommer snøen igjen
  • Arbeidsledighet og helsetjenesten er viktigst for velgerne
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole

Flere prosjekter

  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
  • Orkangerporten
  • Lillehammer vannverk
  • Storebukta
  • Valle View
  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensine

Flere kontrakter

  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSindre Sverdrup Strand

Det skriver Bane NOR i en pressemelding på sine nettsider tirsdag.

Høsten 2023 skal de første togene krysse den 836 meter lange brua på strekningen Venjar-Langset, i 200 kilometer i timen, skriver Bane NOR.

– Dette er en stor dag for oss. Fra nå av vil vi se at brua vokser fram. Etter alt arbeidet som er gjort siden vi startet bruarbeidene sommeren 2019, blant annet med fundamenteringen, er dette noe som vi har sett veldig fram til, sier prosjektleder Ronny Eirik Hansen i Bane NOR.

Dobbeltsporet Venjar-Langset skal være ferdig bygget frem til Åkersvika ved Hamar i 2027.

I bruarbeidet brukes en flyttbar forskaling, en såkalt MSS-vogn (Moveable Scaffolding System). På vognen er det ståldragere som holder og overfører vekten av betong og armering til brusøylene. Når én etappe er støpt, skyver vogna seg fram til neste søyle med egne hydrauliske jekker. Vognen veier 725 tonn, er 90 meter lang, tolv meter høy og 20 meter bred, skriver Bane NOR.

PNC har hentet inn MSS-vognen fra Kina, og de første delene ankom i september.

– Monteringen og tilpasningen av vogna er en krevende oppgave som entreprenøren har løst på beste måte, de vinterlige forholdene til tross. Jeg vil takke arbeidsfellesskapet for god innsats og godt samarbeid så langt i prosjektet, sier Ronny Eirik Hansen.

– Dette har vært en kompleks og lærerik operasjon. Stor innsats og godt samarbeid mellom folk fra minst 11 land har gjort at vi lyktes. Vi har hatt stort fokus på kontinuerlig forbedring og gleder oss til å optimalisere prosessen i fortsettelsen, sier delprosjektleder Roger Whiston i Hæhre/PNC.

NRS har bygget opp MSS-vognen, og Spennteknikk installerer spennarmeringen.

I løpet av en sammenhengende operasjon på omtrent 18 timer, gikk det med omtrent 550 kubikkmeter betong til den første støpen med MSS-vognen. De påfølgende etappene er litt større, med omtrent 630 kubikkmeter. Betongen kommer fra et mobilt blandeverk som Betong Øst har etablert på Minnesund. Mandagens støp tilsvarer omtrent 80 turer med betongbil, skriver Bane NOR.

Når støpen er ferdig, skal betongen herde i tre døgn, før spennarmeringen spennes opp. Deretter starter arbeidet med å flytte fram MSS-vognen. Bane NOR og entreprenørene forventer at det vil gå fra tre til fire uker mellom hver støpeetappe.

Det er, ifølge pressemeldingen, dypt til fjell der Minnevika jernbanebru skal bygges, så brua kan ikke stå direkte på fjell, men på friksjonspeler drevet ned i elvebunnen.

Totalt er det rammet 268 stålrørspeler med en diameter på omtrent én meter. Pelearbeidene ble avsluttet like før jul i fjor, åtte måneder før sluttfristen i august 2021, heter det i pressemeldingen.

Les også:
  • Milepeler i kø for Bane NORs Eidsvoll-utbygging

Nøkkelord:

Anlegg, Betong, Jernbane, Bane NOR, Bru, Bildekarusell
 

Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

 

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

 

Han tar over etter Bettina Sandvin i Vegvesenet

 

Arbeiderpartiet åpner for kommunal parkeringsavgift på privat eiendom

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen