Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Vegvesenet sparer millioner på å «bygge» veien to ganger

3D-modellen av ny E39 Leirvika-Rendalen gjør at Statens vegvesen sparer inn til 12,5 millioner kroner. entreprenøren. Foto: Line Søreng/Statens vegvesen.

Publisert: 24.02.2021 14:12.

Først bygde Statens vegvesen en digital 3D-modell av ny E39 Leirvika-Rendalen i Trøndelag. Nå bruker entreprenøren 3D-modellen i anleggsarbeidet med den 4,8 kilometer lange strekningen. Det har ifølge byggherren gjort jobben mer effektiv, og rimeligere.

  • Kommunal- og moderniseringsdepartementet med forslag for å sikre midlertidig brukstillatelse i royalsaken

  • Optimera lanserer ny spesialistkjede

  • Vil bli et koronavalg

  • Kjøreledning falt ned på tog helt sør i Oslo - passasjerer ble evakuert

Nettleder

Vil bli et koronavalg

Les også:

  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Kommunal- og moderniseringsdepartementet med forslag for å sikre midlertidig brukstillatelse i royalsaken
  • Optimera lanserer ny spesialistkjede
  • Vil bli et koronavalg
  • Kjøreledning falt ned på tog helt sør i Oslo - passasjerer ble evakuert
  • Bergensbasert Hallmaker-eier overtar Lysaker-eiendom
  • Årskonferanse i Fair Play Bygg - Oppfordrer byggebransjen til nullvisjon i kampen mot a-krim
  • Regjeringen manglet en plan for å stoppe importsmitte
  • Ny produktsjef og HR-direktør i Pon Equipment
  • Trond Aas til A Bygg
  • Innlegg: Europas største sykehus
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

Flere kontrakter

  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorÅdne Homleid

Prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen
 

Prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen, ligger foran skjema i arbeidet med ny E39 Leirvika-Rendalen. Foto: Statens vegvesen.

– Verktøyet gjør at vi har oppdaget og fjernet flere store og små feil i 3D-modellen av den nye veien. Dette er mangler det ville blitt kostbart og utbedre i anleggsarbeidet. Det kan gjøre veiprosjektet inntil 12,5 millioner kroner rimeligere, sier prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen, E39 Leirvika-Rendalen, i en pressemelding.

– Et supereffektivt verktøy

Statens vegvesen har brukt 3D-modeller i planlegging av nye veier siden 2012. Nå er disse modellene tatt videre med at det legges inn informasjon om elementene i modellen. Det gjør 3D-modellene til et supereffektivt verktøy ute i veiprosjektet og i møter mellom Vegvesen og entreprenøren Bertelsen & Garpestad, skriver Vegvesenet i meldingen.

Nøkkelen ligger i å oppdage og utbedre feil i den tredimensjonale modellen, før entreprenøren starter byggearbeidet. Slik unngår Vegvesenet tidkrevende og til dels kostbare krav om ekstra betaling for endringer under bygging, fastslår byggherren.

Papirløst

Ifølge Statens vegvesen gir den digitale 3D-modellen en helt annen forståelse av byggeprosjektet enn tradisjonelle planskisser og tegninger.

– 3D-modellen er et svært effektivt verktøy som gjør det lettere å avdekke og korrigere feil i modellen. Det gjelder særlig i overgang mellom vei og bru hvor det er mange tekniske installasjoner som skal samkjøres, sier Innerdal.

3D-modellene gjør også møter med eksterne interessenter og grunneiere enklere da det er lettere å vise hvordan veien vil se ut etter at byggingen er fullført, skriver Vegvesenet.

Mer å hente i byprosjekter

Innerdal mener gevinsten vil være større i et mer komplekst veiprosjekt i tettbygde strøk og byområder.

– Vi bygger ny vei ute på bygda mellom Leirvika og Rendalen. Det er mer krevende å ha oversikt over alt som ligger skjult i bakken i byområder, og planlegge hvor installasjonene i nye veier skal plasseres. Der kan de nye 3D-modellene spare opp mot 10 prosent av prosjektkostnaden. I vårt prosjekt ser vi for oss en innsparing på inntil fem prosent, sier Innerdal.

– Enklere samarbeid

Prosjektleder Øystein Fosse i Bertelsen & Garpestad, sier samarbeidet med Vegvesenet blir enklere og mer effektivt med bruk av 3D-modellen.

- Det blir lettere å få oversikt når vi kan studere veimodellen fra ulike vinkler. Slik kan vi ta avklaringer om for eksempel plassering av et rør. Skal røret legges sånn eller sånn, sier Fosse.

Nesten feilfritt

Fire måneder etter byggestart er entreprenøren ferdig med 20 prosent av veiprosjektet med kun 13 endringer og syv tekniske avklaringer. Det er lite i forhold til tradisjonelle veiprosjekter. Innerdal mener det raskt kunne vært dobbelt så mange feil uten 3D-modellen og ifølge Vegvesenet jobber entreprenøren raskere enn planlagt.

Vegvesenet skal bruke den nye 3D-modellen i arbeidet med resten av den 26 kilometer lange E39-strekningen mellom Betna og Stormyra i Trøndelag. Etter planen skal den nye veien åpne i 2024. Prisen er beregnet til 2,1 milliarder kroner, opplyser Vegvesenet.

Nøkkelord:

Vei, Anlegg, Statens vegvesen
 

Kommunal- og moderniserings-departementet med forslag for å sikre midlertidig brukstillatelse i royalsaken

 

Optimera lanserer ny spesialistkjede

 

AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet

 

Kommune om nye regler: – Forviklinger forkledd som forenklinger

Annonsørinnhold
 

Ny podkastserie fra BAE-næringen SAMMEN2020:
- Vi skal synliggjøre næringens betydning og ambisjoner


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen