Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner

Publisert: 21.02.2021 11:07.

Det kan føles lenge ut siden vi hørte om de første batteridrevne anleggsmaskinene som skulle presenteres for det norske markedet. Sannheten er at dette ikke er mange år siden, og nå er noe virkelig i ferd med å skje innen dette feltet.

Flere nettledere

  • Nå skal det bli nye baner
    04.03.2021
  • Utnytt muligheten!
    03.03.2021
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
    02.03.2021
  • Viktig dag for næringens fremtid
    02.03.2021
  • Koronaen utfordrer
    26.02.2021
  • Økt ansvar på kommunene
    25.02.2021
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
    24.02.2021
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
    24.02.2021
Les flere

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Selger eiendom i Gøteborg
  • Ny flyplass i Nordland får milliarder
  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars
  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning
  • Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død
  • Stenger byggeplass i Bergen etter koronasmitte
  • Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo - entreprenør avviser
  • Innlegg: Tips for å bekjempe smitte – nå og fremover
  • NCC overleverte nytt badeanlegg til Bærum kommune
  • Han er ny salgs- og markedssjef i Eltrode
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Fra å være noe litt fjernt som bare de miljøbevisste ville ta i bruk for å skape litt ekstra blest rundt selskapet eller organisasjonen, begynner nå dette å bli en vesentlig del av fremtidsplanleggingen for de som vil kunne regne på viktige jobber i tiden fremover. Og nå går det virkelig unna. Flere offentlige byggherrer stiller stadig strengere krav til både fossilfrie og etter hvert også utslippsfrie anleggsplasser. Å nå målene med fossilfrie prosjekter er ikke den aller største utfordringen. Veldig mange moderne anleggsmaskiner kan i dag kjøres på biodiesel. Dette sees likevel ikke på som fremtiden, men som et steg på veien. Det politikerne og de mest fremoverlente nå ser på er utslippsfrie bygg- og anleggsprosjekter, og da snakker vi først og fremst om elektriske maskiner i dagnes marked. Dette kan både være maskiner dirkete tilkoblet ledningsnettet, eller maskiner med batteridrift. Og det er innen den siste kategorien vi ser den største utviklingen, noe som også vil fortsette i tiden fremover.

Og som innen bilverdenen, skjer denne utviklingen nå raskere enn noensinne. Vi er fortsatt ikke der at de store internasjonale gigantene snur om på produksjonslinjene sine, og i stadig større grad skal satse på batteridrift. Innen bilverden er det nå store ting på gang hos så å si alle bilprodusenter, og det skal i år og neste år flomme over av nye elektriske biler. Det tar noe lenger tid med anleggsmaskiner. Disse krever mer kraft, bedre infrastruktur og store investeringer. Dessuten ligger Norge, kanskje sammen med Nederland, her i front og pusher markedet. Og ettersom det store internasjonale markedet fortsatt sitter litt på gjerdet, vil det ta tid å få større volum innen batteridrevne anleggsmaskiner.

Men det har likevel skjedd mye på kort tid. Når Pon Equipment har nærmere 100 elektriske gravere i bestilling sier det litt om nivået vi kan forvente oss fremover. De vil nå få en kapasitet til å produsere 8-10 maskiner i månedene i Norge, og dette er et høyt tall. Så er det selvsagt spennende at denne produksjonen faktisk også skjer her i Norge, i samarbeid med Caterpillar. Sannsynligvis vil maskinene som nå utvikles her hjemme i tiden fremover videreutvikles for det internasjonale markedet, og da kan innovasjonsarbeidet skyte ytterligere fart. I uke sju overleverte Pon Equipment ti av sine nye elektriske gravere ut i markedet, og fremover vil det bli flere. Vi ser også en sterk utviklingstakt hos de øvrige store norske importørene, og mange er spente på hvordan dette skal utvikle seg videre.

Flere store offentlige byggherrer stiller nå stadig strengere krav om fossilfrie byggeplasser, og snart vil dette bli utslippsfrie krav og forventninger. Dette er i ferd med å spre seg til det private markedet også. De aktørene som da ønsker å være med i konkurransene, må simpelheten investere i nytt utstyr for å kunne delta. Det er ikke noen vei utenom. Og dette er en utvikling som skjer nå. Det kan være et stort sjansespill å regne på jobber med slike krav om du faktisk ikke har en maskin tilgjengelig, ventetiden er relativ langt, og etterspørselen i utleiemarkedet er stor. Står du der uten grønne maskiner når jobben skal i gang, vil du ha en utfordring. Alternativet er selvsagt at dette markedet forblir noe man ikke kan regne på.

Og det er også slik at byggherrene nå må følge opp kravene som settes i konkurransene – det vil ikke lenger være mulighet for dispensasjoner om det er maskinmangel, da må man sørge for at det blir reaksjoner.

Byggherrene har selvsagt også et stort ansvar for å se til at det tilrettelegges for en god infrastruktur på bygg- og anleggsplassene der elektrisk drift skal spille en rolle. Om ikke må dette legges inn i kontraktsutlysningene, noe man da selvsagt også må ta høyde for i prisingen. For dette har opplagt en kostnad. De store elektriske anleggsmaskinene koster i dag rundt tre ganger så mye på batteridrift enn for diesel. Dessuten tilkommer kostnader med den avgjørende infrastrukturen. Gode lademuligheter må til om man skal ha håp om at dette skal lykkes i stor skala. Og dette er det til slutt noen som må betale for, så det må være et bevisst valg fra de som bevilger penger og de som skal se til at vedtakene utføres. Blant annet er fortsatt støtte fra Enova avgjørende når man skal gå til innkjøp av elektriske anleggsmaskiner.

Vi vil se en enorm utvikling innen dette feltet, kun på kort tid. Men skal man fortsette i samme tempo må det offentlige og de private byggherrene være med å sette premissene og ta inn over seg at dette har en kostnad. Det vil fortsatt gå noe tid før markedet er så modent at prisene vil komme ned på hva vanlige maskiner koster. Men etter hvert vil man komme dit, og det gjelder nå å henge med i svingene.

Nøkkelord:

Leder
 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

 

Ny flyplass i Nordland får milliarder

Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død

 

Stenger byggeplass i Bergen etter korona-smitte

 

Økende etterspørsel etter byggevarer i tre - men fall i eksporten

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen