Jan Ask Lervik,  medeier og daglig leder i Aktiv Veidrift (t.v) og  Eirik Harding Hansen, Bane NORs leder for marked og kontrakt i utbyggingsprosjektet,  skriver under kontrakten. Foto: Bane NOR.

Bane NOR signerte kontrakter med lokalbedrifter i milliardprosjekt

Denne uken sikret både drammensbedriften Aktiv Veidrift og Hokksund-baserte RVS seg nye kontrakter ved Bane NOR sin utbygging av nytt dobbeltspor mellom Drammen og Kobbervikdalen.

Begge selskapene skal gå inn som støtteentreprenører og håndtere oppgaver som faller utenfor de store entreprisene. Det kan dreie seg om grunnarbeid, graving, masseforflytning og transportoppdrag. De to kontraktene har til sammen en anslått verdi på 50 millioner kroner, og varer til etter ferdigstillelsen av ti kilometer nytt dobbeltspor i 2025. Inklusive alle opsjoner kan Aktiv Veidrift og RVS få oppdrag fram til utgangen av 2026, ifølge avtalene som er inngått, opplyser Bane NOR i en melding.

Leder for marked og kontrakt i utbyggingsprosjektet, Eirik Harding Hansen, forteller om god interesse fra lokalt næringsliv for de to kontraktene som ble signert. Et tyvetalls selskap konkurrerte om kontraktene som nå er tildelt RVS og Aktiv Veidrift. Harding Hansen er tydelig på at avtalene også betyr mye for utbyggingsorganisasjonen til Bane NOR.

– Når vi styrker jernbanens knutepunkt her i Drammen, er det også viktig for oss å tilføre det lokale næringslivet noe mens vi bygger, sier han.

Har vist kvalitet

Prosjektledelsen levner liten tvil til at Aktiv Veidrift virkelig vil få vist hva som bor i bedriften gjennom oppdragene de vil løse for Bane NOR fram mot åpning av nytt dobbeltspor og fornyet stasjon i 2025.

RVS har på sin side allerede fått vist kvaliteten på sine leveranser, gjennom flere utførte kontrakter innen støytiltak på bygninger nær anleggsplassene til Bane NORs utbyggingsprosjekter i Drammen, skriver byggherren i meldingen.

– Denne kontrakten dreier seg mer om løpende avrop i forhold til det som ikke fanges opp av de større kontraktene, med varighet på inntil seks år, og det er positivt, sier daglig leder i RVS, Preben Holter Ellingsen.

– Rammeavtalene betyr mye for oss, og denne med Bane NOR spesielt, sier Jan Ask Lervik, som er medeier og daglig leder i Aktiv Veidrift. Selskapet har base i Drammen, et steinkast fra anleggsområdet der Veidekke bygger bergtunnelen i prosjektet.

Vil holde hjulene i gang

Bane NORs prosjektsjef i Drammen, Hanne Stormo, ser utfordringene koronakrisen påfører byggebransjen.

– Vi ønsker å bidra til å holde hjulene i gang ved å få kontrakter ut i markedet. Med koronautfordringene vi alle står i, er det ekstra viktig at vi kan bidra til at næringslivet får holdt hjulene i gang. I den sammenhengen er det viktig å ta vare på de lokale entreprenørene, sier Stormo.

Rammeavtalene betyr mye

Både Aktiv Veidrift og RVS kan fortelle om hardt arbeid for at ikke korona-epidemien skulle ramme bedriftene.

– Det ble stille i mars 2020, men siden har vi hatt en positiv utvikling. Nå ser vi lyst på årene vi har foran oss, sier Preben Holter Ellingsen i RVS.

Så langt har koronasituasjonen ikke gitt negative utslag for Aktiv Veidrift.

– Vi har faktisk økt ordrereserven vår for de kommende årene med 400 prosent, fra 160 millioner i 2020 til 631 millioner i 2021, forteller Lervik i Aktiv Veidrift.

Daglig leder Preben Holter Ellingsen i RVS og Eirik Harding Hansen i Bane NOR. Foto: Bane NOR.