Bent Asbjørnhus (BMO) og May Bente Hiim Sindre (SVV) utenfor Hamangtunnelen. Foto: Statens vegvesen

BMO skal oppgradere Hamangtunnelen

Mandag signerte Statens vegvesen og BMO Entreprenør AS kontrakten for rehabilitering av Hamangtunnelen i Sandvika sentrum.

– Vi har stått på for å få en rask anskaffelsesprosess, og er veldig glade for at vi nå har entreprenør på plass, sier prosjektleder for E16 Sandvika-Skaret-Høgkastet, May Bente Hiim Sindre, i en pressemelding.

Implenia AS og BMO entreprenør AS ønsket begge å få rehabiliteringsjobben. BMO gikk seirende ut med lavest tilbudspris, på cirka 25 millioner.

– Det blir spennende å jobbe med BMO. De blir en ny samarbeidspartner for oss i E16-prosjektet, forteller Hiim Sindre.

Kontrakten mellom Vegvesenet og BMO innebærer rehabilitering av Hamangtunnelen, en 330 meter lang betongtunnel med tilhørende veiteknisk og elektronisk utstyr. Tunnelen består av ett løp med to motgående felt.

– Dette prosjektet passer vår portefølje svært godt. Våre dyktige medarbeidere har bred kompetanse innenfor rehabilitering av betongkonstruksjoner, forteller Bent Asbjørnhus, avdelingsleder Rehab BMO Entreprenør,i meldingen.

Hamangtunnelen ligger i direkte tilkobling til det nye lokalveinettet i Sandvika, som etter planen skal stå ferdig sommeren 2021. Sluttfristen for ferdigstillelse av Hamangtunnelen er satt til 1. oktober 2021. Prosjektet har lagt inn en bonus for tidlig ferdigstillelse i kontrakten, i håp om å få åpnet tunnelen før fristen.

– Av den grunn, og ikke minst av hensyn til naboene som har levd tålmodig ved en byggeplass i en god stund allerede, så kommer vi til å ha stort trykk på fremdriften for å kunne ferdigstille så tidlig som mulig, sier Bent Asbjørnhus.

BMO har satt i gang med planleggingen, og håper å starte opp med arbeidene allerede i mars