Bru over Hardangerfjorden vedtatt

Hardangerbunadskledde tilhørere fikk tirsdag vedtaket de ventet og ønsket da Stortinget enstemmig vedtok bygging av Hardangerbrua.

Brua skal erstatte dagens ferjesamband mellom Bruravik og Brimnes i kommunene Ulvik og Utne. Hardangerbrua fikk tommelen ned i Stortinget for ti år siden, men i løpet av tiden som er gått, har stemningen snudd. Sosialistisk Venstreparti, som i hele sin opposisjonstid har kjempet imot bygging, innrømmet å ha tapt saken i regjeringsposisjon og stemte ja uten særlig entusiasme. Vi tar ikke en omkamp. Vi er en del av en regjering som går inn for brua. Det tar vi konsekvensene av, sa Ågot Valle (SV). Talere fra de andre partiene oppfordret folk i Hardanger til å heise flagget på det de kalte en seierens dag for regionen. Med brua er etter deres mening både bosetting og næringsliv i Hardanger sikret. Lengre enn Golden Gate Den 1.380 meter lange brua blir en av verdens lengste hengebruer, lengre enn Golden Gate i San Francisco. Kostnadene er anslått til vel 1,8 milliarder 2005-kroner. Brutårnene får en høyde på 186 meter over fjorden. Seilingshøyden er planlagt til 55 meter. Prosjektet skal finansieres gjennom bompenger, fylkeskommunale tilskudd, innsparte ferjetilskudd og ordinære statlige midler. Fremskrittspartiet hadde mange innvendinger mot saksbehandlingen. Partiet var meget skeptisk til finansieringsordningen og foreslo at staten skulle øke sin andel. Forslaget fikk bare Frps egne stemmer. Stortinget vedtok at ferjesamarbeidet Kinsarvik-Utne-Kvanndal skal opprettholdes selv om brua blir bygd. Ingen miljøtunneler Stortingsflertallet vedtok også at det foreløpig ikke skal bygges miljøtunneler for reinen på Hardangervidda. Når brua åpnes, ventes det at trafikken på Rv7 over Hardangervidda vil øke, og at dette vil kunne få negative konsekvenser for villreinstammen i området. Flertallet vedtok at regjeringen skal komme tilbake til dette som egen sak, uavhengig av finansieringsopplegget for Hardangerbrua.