Klart for bybane i Bergen

Bergen får sin egen bybane mellom Nesttun og Bergen sentrum. Tirsdag vedtok Stortinget Bergensprogrammet og dermed bygging av bybanen.

Med bybanen på plass kan Bergen nå med rette kalle seg en storby, proklamerer Venstre-leder Lars Sponheim. Stortingsflertallet mener at Bergensprogrammet og bybanen vil løse byens transport- og miljøutfordringer de neste 15-20 årene, og at en bybane med egen kjørebane vil gjøre det lønnsomt og behagelig å reise kollektivt. Delte meninger Det er delte meninger i Bergen om bybanen. Fremskrittspartiet foreslo en bindende folkeavstemning om bygging av bybanen og bompengefinansiering før Stortinget fattet et vedtak. Dette forslaget forkastet Stortinget mot Frps egne stemmer. Bergen kommune har tatt på seg driftsansvaret for bybanen. Slik jeg oppfatter det, er Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune enige om at den som har ansvaret for kollektivtrafikken i Bergen, har ansvaret for drift av bybanen, konkluderte samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp). Mer bompenger Bergensprogrammet omfatter flere store veiutbyggingsprosjekter. Det største prosjektet er første etappe av Ringveg vest, første byggetrinn av bybanen og bygging av Skansetunnelen. En stor del av utgiftene til Bergensprogrammet, 2,5 milliarder av i alt 3,4 milliarder kroner, skal finansieres ved bompenger. På grunn av endringer i kostnads- og inntektsoverslag, er bompengeopplegget forandret. Bompengeinnkrevingen vil foregå alle dager. Maksimumsrabatten blir redusert fra 50 til 40 prosent. Det blir opprettet fem nye bomstasjoner og innkrevingsperioden blir forlenget med fire år til utgangen av 2015.