Optimera vil nå utfordre logistikkbransjen med tredjepartslogistikk i norske storbyer for varer til bygg og anlegg. Foto: Optimera

Optimera med storsatsing på tredjepartslogistikk

Optimera ønsker nå å utfordre logistikkbransjen med tredjepartslogistikk for varer til bygg og anlegg.

I samarbeid med entreprenøren Seltor piloterte Optimera sitt tredjepartslogistikk-konsept på Ring 1 i Oslo. Foto: Optimera

Tredjepartslogistikk innebærer håndtering av varer inkludert lager, varemottak, plukking, distribusjon og mer, og målet er lavere kostnader for byggherrer, skriver selskapet i en pressemelding.

– Optimera utfordrer tradisjonelle tredjepartslogistikk-virksomheter på deres egen hjemmebane. Vi blir en spesialisert virksomhet innenfor tredjepartslogistikk for alle typer varer til bygg og anlegg. Gjennom mange år har vi systematisk bygget opp et nettverk av distribusjonslagre og kranbiler for å distribuere byggevarer over hele landet. Dette blir nå satt inn i tredjepartslogistikk, sier logistikkdirektør Gard Erik Dahl i Optimera i meldingen.

Byggevarer, trelast og interiør i Optimeras sortiment utgjør en stor andel av det totale varevolumet som ankommer byggeplassen.

– Dette store og tunge volumet blir uhensiktsmessig å levere inn til en vanlig tredjepartslogistikk-bedrift for videre distribusjon. Optimera har derfor snudd på det og håndterer vareflyten og lagerhold også for andre yrkesfag, melder selskapet.

– Vi skal til byggeplassen uansett. Derfor har vi et stort konkurransefortrinn overfor andre tredjepartslogistikk-bedrifter, mener Dahl.

Optimeras ønsker også å gå utover vanlig tredjepartslogistikk for å løse utfordringer på selve byggeplassen og redusere miljøfotavtrykk.

– Byggherrer har mye å spare på effektive entreprenører. Vi konsoliderer varer til alle yrkesfag «just in time» ved våre distribusjonslagre for felles distribusjon videre. Slik eliminerer vi en stor andel transporter inn til byggeplass. Her overtar vår logistikkpatrulje som utplasserer varene der underentreprenørene ønsker og tar avfall med i retur, sier logistikksjef Paal Thomsen i Optimera.

Her inngår også prosjektledelse og digitale verktøy inkludert leveransekalender som alle leverandører kan følge.

– Vi dekker hele verdikjeden. Våre ERP-systemer er integrert direkte med entreprenørens systemer, legger Thomsen til.

I Oslo sentrum gjennomførte Optimera en pilot for konseptet i samarbeid med Seltor. Dette prosjektet omfatter totalt 3.600 varelinjer for alle yrkesfag, og totalt blir det 150 leveranser til adressen Kristian Augusts gate 23.

– Det er et lavt antall sammenlignet med om alle underentreprenører skulle fått leveranser hver for seg, mener Optimera.