Strømmen Verksted

created by dji cameraStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 25.12.2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 25.12.2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 25.12.2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 25.12.2020. Foto: Trond Joelson, Byggeindustriencreated by dji cameraStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 25.12.2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 25.12.2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 7.12.2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 7.12.2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 25.12.2020. Foto: Trond Joelson, Byggeindustriencreated by dji cameraStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 7.12.2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 25.12.2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 7.12.2020. Foto: Trond Joelson, Byggeindustriencreated by dji cameraStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 25.12.2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 25.12.2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 25.12.2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 7.12.2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 25.12.2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 25.12.2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 25.12.2020. Foto: Trond Joelson, ByggeindustrienStrømmen Verksted på Strømmen Verksted, fotodato 25.12.2020. Foto: Trond Joelson, Byggeindustrien
Arben

Consto Øst gikk rett fra Olav Thon Gruppens boligprosjekt Parkodden på Strømmen til eiendomsgigantens nabotomt på den andre siden av Sagelva. Strømmen Verksted trinn 1 er første byggetrinn i områdeutviklingen av den tidligere stålverkstomta.

Fakta

Sted: Strømmen

Prosjekttype: Blokkbebyggelse

Bruttoareal: 10.700 kvadratmeter

Byggherre: Thongård

Totalentreprenør: Consto Øst

ARK: Hille Melbye Arkitekter (forprosjekt/regulering) / Arkitektene Fosse og Aasen (gjennomføringsfase)

Interiørarkitekter: Interiør- og designansvarlig i Olav Thon Gruppen Sissel Berdal Haga Thon og Ramsøskar Interiørarkitekter.

LARK: Grindaker (forprosjekt) / Arkitektene Fosse og Aasen (gjennomføringsfase)

Rådgivere: RIB: Stabil l RIG, RI Vei, RIM: Sweco Norge l RIVA: AFRY l RIV: NTI l RIByFy: Rambøll l RIBR: Fokus Rådgivning l RIA: Planakustikk l RI-Bro: Norconsult

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider: Consto Anlegg Øst l Komplett bæresystem i betong, stål og hulldekker samt balkonger i betong: Opplandske Betong l Tømrer: GST Byggmontering l Ventilasjons- og rørleggerarbeider: NTI l Elektro: Smart Elektro l Murer: AK Byggservice l Tekking: IcopalTak l Brannsikring: Vestfold Brannsikring l Stillas: Christiania Stillas l Gulvsparkling: Oslo Epoxybelegg l Blikkenslager: Tak og Fasade l Maler: Bohlin l Parkett: Tremiljø Prosjekt l Lås og beslag: Lås og Sikring l Kjøkken: HTH l Utomhus: Akershusgartneren l Prefab betong bru: Contiga l Betongarbeider bru: Stenseth & RS l Vinduer: Norgesvinduet Bjørlo l Badekabiner: Probad l Dører: Easy Door l Rekkverk boliger: GBS Produkter l Stål turvei: Varia l Boder: Ingeniør Larsson l Solskjerming: Lady Solavskjerming l Port: Hörmann Norge l Røykluker: Velum Bramo l Ståldører: Daloc l Heis: Schindler l Belegg: Intep l Himling: Bærum Byggmontering l Avfallssug: Envac Norge l Plasstøpt betong: XTM Bygg l Fjernvarme: Akershus Energi l Byggvask: TGS Renhold

Dette tomtestykket svært sentralt i Strømmen har huset både stålstøperi og mekaniske verksteder. Strømmens Værksted leverte i flere tiår blant annet skinnegående materiell til både NSB, Holmenkollbanen og T-banen, og hadde så seint som i 1984 ca. 400 ansatte. Men etter at Thon Eiendom kjøpte og nå utvikler området, kan det igjen bli et yrende liv på industritomta øst for Sagelva.

Reguleringen for dette området – som har Strømmen Storsenter på den andre siden av elva – åpner opp for et spekter av forskjellige virksomheter. Det bygges boliger, men kan i tillegg også bli en utvidelse av storsenteret, kontorer, hotell og et badeland.

– Da reguleringsplanen ble vedtatt i 2017, gikk vi i gang med et forprosjekt sammen med Consto Øst. De var i ferd med å ferdigstille naboprosjektet Parkodden for oss. Selv om det ble gjennomført en ny tilbudsforespørsel, valgte vi å kontrahere Consto for trinn 1. Rammetillatelsen forelå høsten 2018, med en oppstart i januar 2019, forteller prosjektleder i Olav Thon Gruppen, Jon Thomas Landerud.

Tegl og lakkert metall

Arkitektene Fosse og Aasen har hatt arkitektansvar i gjennomføringsfasen, mens Hille Melbye Arkitekter har vært ansvarlige for reguleringsarbeidet frem til rammetillatelse. Interiør- og designansvarlig i Olav Thon Gruppen, Sissel Berdal Haga Thon, har i samarbeid med Ramsøskar Interiørarkitekter hatt ansvar for design og interiør.

Industribyggene ble revet i 2013. Eneste gjenværende bygning på tomta er en verkstedbygning med vernestatus, utført i tegl. Det inngår i reguleringen, men det er per nå ikke tatt en endelig avgjørelse på hva bruken blir.

Og nettopp tegl har vært et viktig historisk element relatert til den tidligere industrivirksomheten på tomta. I tillegg til lakkert metall på balkongrekkverkene og plater under vinduer og i beslag, har de tre byggene teglkledning i litt for-skjellige valører og med varierende mønster og farger på mørtel og spekking. Ved balkongene er det trekledning.

Det første trinnet i Strømmen Verksted består altså av tre blokker med 70 leiligheter fordelt på opptil sju etasjer. Størrelsen varierer fra 40 til 124 kvadratmeter. Det midterste bygget i rekken disponerer en egen privat takterrasse.

Oppbyggingen av de tre blokkene er i betong, stål og hulldekker. Det underliggende garasjeanlegget ligger på sprengte fjellmasser. Monteringen av prefaben begynte i august 2019.

– Den gamle industritomta kunne by på store mengder miljøavfall som måtte kjøres til deponi. Men under bakkenivå støtte vi også på eldre bygningsmasse i form av kjellerkonstruksjoner og store kranbaner, forteller prosjektleder Aril Børge Eide i Consto Øst.

Sagelva måtte sikres

– Men det er også utført mye arbeid når det gjelder opparbeidelse av elvebredden, infrastruktur og vegarbeider i forbindelse med en eventuell utvidelse av kjøpesenteret eller et kommende badeland på tomta, legger Eide til. Consto Øst har vært med å utvikle prosjektet frem til rammesøknad.

– I tillegg til at det var mye forurensede masser som måtte graves ut og kjøres vekk, var det en utfordring langs elveskråningen mot Sagelva. I reguleringen sto det at vi skulle berøre denne skråningen minst mulig. Men elva hadde erodert i bunnen og skapt en kunstig bratt elveskråning, som på sikt ville kunne rase ut. Vi bekostet tiltak for erosjonssikre bunnen, og lage en mer fordelaktig vinkel på skråningen. Det er også plantet busker og trær langs bredden, men det vil ta litt tid før beplantingen vokser opp, forklarer Landerud.

Det kommende trinn 2 – en sammenhengende bebyggelse som vil følge kurvaturen langs Sagbruksveien i nordvest – og annen virksomhet på tomta, vil kreve en vesentlig utbygging av infrastrukturen i området. Mye er gjort allerede i forbindelse med dette byggetrinnet.

Ny infrastruktur

– Vi har laget en ny vei, kalt Sidesporet, med en ny bru over Sagelva. Det er en midlertidig nedkjøring til parkeringskjelleren. I det neste byggetrinnet vil det etableres ny rundkjøring og en kulvert for å kjøre ned til parkeringen, sier Eide om brua som var et kommunalt krav, men eies av Olav Thon Gruppen.

– Den kommende rundkjøringen er i henhold til reguleringen og skal være en permanent innkjøring til området. Brua vi har bygget nå er en fremtidig nød- og nyttekjøring, som for eksempel varelevering til kjøpesenter eller badeland. Persontrafikk med biler skal ha innkjøring fra Sagbruksveien, bekrefter Landerud.

Landskapsarkitektene i Grindaker har lagt opp til et tilnærmet bilfritt miljø i fremtidige byggetrinn, der også Sagelva og en tursti langs elva inngår. De beskriver friområdene som tilgjengelige fra gårdsrommene, og at turveier vil ha både aktivitetsplasser og oppholdsplasser. Et foreløpig eksempel er en utkikksplattform på vestsiden av elva.

Consto Øst har hatt store byggekontrakter for Olav Thon Gruppen i Strømmen sentrum. Parkodden med sine 166 leiligheter ble levert våren 2018, mens Strømmen Verksted trinn 1 ferdigstilles i løpet av første kvartal 2021. Men en videreføring av det gode samarbeidet er i gang; rammetillatelsen for trinn 2 er mottatt og Consto Øst setter i gang med den bebyggelsen nå på nyåret.

– Når dette komplekset på Strømmen er levert vil Consto Øst ha bygget for nærmere 900 millioner kroner eksklusive avgifter for Olav Thon Eiendom, opplyser Eide.


Flere prosjekter