Foto: STEER / Romarheim

Autonome trucker skal frakte stein for Romarheim på Vestlandet

Gjermundshaug Gruppens selskap Steer AS har landet sin første store eksterne kontrakt med en norsk partner.

For entreprenøren Romarheim AS skal Steer videreutvikle sin teknologi for bruk på tre autonome tipptrucker som skal frakte masser i et steinbrudd på Vestlandet.

– Et kjempeløft og en milepæl for Steer. Med dette går vi et langt skritt videre på det som startet med fjernstyrte maskiner for rydding av skytefeltet på Hjerkinn i 2009, sier daglig leder Pål Ligård i Steer AS i en pressemelding.

– Nå får vi tatt i bruk teknologien hos en kunde som befinner seg midt i den bransjen vi ønsker å nå ut til. Dette er veldig stort og veldig stas, legger styreleder Ketil Solvik Olsen til.

– Tidligere har løsninger med fjernstyrte anleggsmaskiner primært blitt brukt til prosjekter hvor det har vært hensiktsmessig av sikkerhetshensyn, som ved rydding av skytefelt og arbeider i rasutsatte og farligeområder. Når det gjelder prosjektet med Romarheim på Vestlandet handler det derimot om å utnytte teknologien for å oppnå en mer kostnadseffektiv og rasjonell drift, heter det i meldingen.

I et steinbrudd på Eikefet ved Osterfjordennord for Bergen skal det lastes opp stein, som etter en mer eller mindre fast rute skal fraktes autonomt med trucker og tippes på ett og samme sted, i en utsprengt sjakt i fjellet hvor steinen går rett ned i et knuseverk. Derfra fraktes knuste steinmasser med båt videre ut på det norske og internasjonale markedet.

– Det er snakk om relativt repetitivt arbeid, og dette er et veldig fint førsteprosjekt for å teste ut vår autonome løsning. Ikke minst fordi Romarheim er en framoverlent kunde som er med på dette som et utviklingsprosjekt. Her får vi utføre produktutvikling gjennom et konkret prosjekt over tid, forteller Njål Arne Gjermundshaug i Steer AS.

Tanken er at føreren av hjullasteren som laster stein på truckene, også skal kontrollere de tre truckene via en iPad fra sin plass i førerhuset på hjullasteren.

– I starten vil det nok sitte førere også i truckene. Om ikke for å kjøre, så for å overvåke at teknologien funger som den skal, sier Gjermundshaug om det som skal skje når prosjektet kommer i gang på vårparten.

Foreløpig driver Steer med testkjøring med miniatyrmodeller utendørs ved kontorlokalene i Oslo.

– For å teste at teknologien fungerer som den skal og innfrir de kravene vi har til presisjon, robusthet og oppetid, forklarer Njål Arne Gjermundshaug.

For Romarheim handler dette om å få realisert en idé de hadde allerede før selskapet ble etablert i 2011.

– Vår tanke har vært at det må være mulig å effektivisere det med massetransport ved bruk av enkle og gode løsninger for å automatisere en del prosesser. Dermed kan vi ta ut en gevinst på regularitet, fjerne slitsomme og ensformige arbeidsoppgaver og samtidig redusere risikoen for skader. VI har også tro på at dette over tid vil øke regulariteten og redusere drifts og vedlikeholdskostnadene på utstyret, forteller Kåre Romarheim.

Foto: STEER / Romarheim