Miljøbyråd Lan Marie Berg sprengte den første offisielle salven på Fornebubanen.Samferdselsminister Knut Arild Hareide da han ankom byggeplassen.Første spadetak på Fornebubanen ble tatt med en salve.Byrådsleder Raymond Johansen i Oslo.Etatsdirektør for Fornebubanen Irene Måsøval.Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog.Fylkesrådsleder Tonje Brenna i Viken fylkeskommune.Ny bygges Fornebubanen.

Første spadetak tatt for Fornebubanen

Samferdselsministeren, fylkesrådslederen i Viken, ordføreren i Bærum og både byrådsleder og miljøbyråd i Oslo var på plass da første seremonielle salve ble sprengt på utbyggingen av Fornebubanen. Prosjektet er viktig for mange.

– Endelig! Dette er det største kollektivprosjektet siden T-baneutbyggingen i Oslo Øst på 60- og 70-tallet, så det er jo stort. Oslo vokser med 10.000 mennesker i året, og denne regionen vokser også kraftig. Det at vi får til et skinnegående utviklingsprosjekt nå, det vil bety veldig mye, sier byrådsleder i Oslo Raymond Johansen til Byggeindustrien etter at den lille røykskyen har lagt seg etter første salve.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide, byrådsleder Raymond Johansen, byråd Lan Marie Berg, fylkesrådsleder Tonje Brenna i Viken og Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog fortalte alle om hvor viktig utbyggingen er, før Berg trykket på knappen som utløste eksplosjonen.

Nå starter klargjøring og driving av en åtte kilometer lang tunnel og seks T-banestasjoner. Fornebubanen skal, etter planen, knyttes sammen med det eksisterende T-banenettet på Majorstua i Oslo og åpnes i 2027.

– Om ni år skal Oslo bli verdens første utslippsfrie storby, og vi skal ha redusert biltrafikken med en tredel. Jeg er glad for at bygging av Fornebubanen er i gang. Om syv år kan folk i Bærum som skal til Oslo, eller Oslofolk som skal til Bærum, parkere bilen, og reise enkelt, raskt og miljøvennlig, sier Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo i en pressemelding fra Oslo kommunes egne etat for milliardprosjektet, Fornebubanen.

Grunnarbeidene på Fornebu stasjon og base er den første av flere store entrepriser som igangsettes i tidsrommet 2020-2024. Byggegropen som skal graves ut og sprenges er på cirka 600.000 fastkubikkmeter.

Snart klart for tunneldriving

Skanska, som har kontrakten, går nå i gang med rivning av eksisterende bygningsmasse på det gamle flyplassområdet, samt spunting, graving og sprengning for å etablere byggegropen. Denne vil senere romme endestasjon og hensetting av vognmateriell på den nye T-banestrekningen mellom Majorstuen og Fornebu.

Nå er vi veldig lettet over at alle brikker falt på plass, og vi endelig er klare for bygging. Dette var en etterlengtet dag, sier direktør for Fornebubanen Irene Måsøval til Byggeindustrien.

Allerede 20. oktober i år sprengte entreprenør Marthinsen & Duvholt første salve i arbeidet med å forberede en forskjæring til et tverrslag som skal gå ned mot hovedtunnelen til det som blir Fornebuporten stasjon. Fredagens seremoni markerer oppstart for Skanskas grunnarbeidskontrakt på Fornebu, en kontrakt verd 497 millioner kroner.

I løpet av første kvartal 2021 planlegger Fornebubaneetaten å komme i gang med første tunnelstrekning.

– Vi har allerede prekvalifisert tilbyderne, så nå er det forhandlinger. Vi lander forhåpentligvis en avtale tidlig neste år, sier Måsøval.

Dyr utbygging

Hele prosjektet har en kostnadsramme på 16,2 milliarder kroner. Fornebubanen finansieres av statlig finansiering på opptil 50 prosent, i tillegg til bymiljøavtaler, Oslopakke 3-midler og grunneierbidrag.

I 2013 erklærte lederne for Høyre, Frp, Krf og Venstre at Fornebubanen skulle bygges.

Da Oslo bystyre behandlet den første Fornebubanen-pakken samme år, skulle prosjektet koste 4,5 milliarder. Siden den gang kostnadene vokst i gigantprosjektet.

Oslo-byrådsleder Raymond Johansen innrømmer at han er bekymret for kostnadene når prosjektet nå settes i gang for alvor.

– Det er et krevende prosjekt, og man er alltid urolig for store utbyggingsprosjekter. Jeg har stor tillit til og tiltro til Fornebuetatens kompetanse her, men det er et stort prosjekt, og vi er helt avhengige av at Oslo og Viken ikke blir sittende igjen med en stor regning selv hvis noe skulle skje. Jeg er alltid bekymret for en mulig budsjettsprekk. Det skal jeg ikke legge skjul på, sier Johansen.

Ingen garanti

Samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide er forsiktig med å love noe.

– Vi har erfaringer med prosjekter som har blitt en del dyrere enn planlagt, men vi har også sett at vi begynner å få bedre kontroll. I de anslagene som nå ligger inne, tror jeg man har tatt innover seg erfaringene fra tidligere prosjekter, men å gi garantier har jeg lært at jeg ikke skal gjøre.

Da de borgerlige partiene lovde T-bane mellom Majorstuen og Fornebu i 2013, regnet Hareide med at banen kunne være klar så tidlig som 2018. Under anleggsstarten denne uken innrømte han at det kanskje var i det optimistiske laget.

– Jeg bommet med noen år, men det var nok på litt sviktende grunnlag jeg uttalte meg i 2013. Det er veldig flott at vi nå kommer i gang. Det har tatt tid, men det er et stort prosjekt, og jeg tror de løsningene som er funnet, er veldig gode, sier han til Byggeindustrien.