Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Første spadetak tatt for Fornebubanen

Miljøbyråd Lan Marie Berg sprengte den første offisielle salven på Fornebubanen.
‹ ›

Publisert: 11.12.2020 12:08. Sist endret: 11.12.2020 13:37.

Samferdselsministeren, fylkesrådslederen i Viken, ordføreren i Bærum og både byrådsleder og miljøbyråd i Oslo var på plass da første seremonielle salve ble sprengt på utbyggingen av Fornebubanen. Prosjektet er viktig for mange.

  • Prosjekt Norge og buildingSMART inngår samarbeid

  • Stjålet traktor vraket to biler på Holmlia

  • Sverige stenger 19 grenseoverganger fra Norge

  • Undersøkelse: Få positive ringvirkninger av nye veier

Nettleder

Viktig dag for næringens fremtid

Les også:

  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Stjålet traktor vraket to biler på Holmlia
  • Sverige stenger 19 grenseoverganger fra Norge
  • Undersøkelse: Få positive ringvirkninger av nye veier
  • Anleggsarbeidet ved Årum bru har startet
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
  • 650 ansatte venter på Hydros avgjørelse
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • Elbiler og ladbare bensinhybrider toppet nybilsalget i februar
  • Stans ved 28 byggeplasser i 2021 grunnet smittevernbrudd
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter

Flere kontrakter

  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Veidekke bygger ny legevakt i Arendal
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorStefan Offergaard, email authorSindre Sverdrup Strand

– Endelig! Dette er det største kollektivprosjektet siden T-baneutbyggingen i Oslo Øst på 60- og 70-tallet, så det er jo stort. Oslo vokser med 10.000 mennesker i året, og denne regionen vokser også kraftig. Det at vi får til et skinnegående utviklingsprosjekt nå, det vil bety veldig mye, sier byrådsleder i Oslo Raymond Johansen til Byggeindustrien etter at den lille røykskyen har lagt seg etter første salve.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide, byrådsleder Raymond Johansen, byråd Lan Marie Berg, fylkesrådsleder Tonje Brenna i Viken og Bærum-ordfører Lisbeth Hammer Krog fortalte alle om hvor viktig utbyggingen er, før Berg trykket på knappen som utløste eksplosjonen.

Nå starter klargjøring og driving av en åtte kilometer lang tunnel og seks T-banestasjoner. Fornebubanen skal, etter planen, knyttes sammen med det eksisterende T-banenettet på Majorstua i Oslo og åpnes i 2027.

– Om ni år skal Oslo bli verdens første utslippsfrie storby, og vi skal ha redusert biltrafikken med en tredel. Jeg er glad for at bygging av Fornebubanen er i gang. Om syv år kan folk i Bærum som skal til Oslo, eller Oslofolk som skal til Bærum, parkere bilen, og reise enkelt, raskt og miljøvennlig, sier Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo i en pressemelding fra Oslo kommunes egne etat for milliardprosjektet, Fornebubanen.

Grunnarbeidene på Fornebu stasjon og base er den første av flere store entrepriser som igangsettes i tidsrommet 2020-2024. Byggegropen som skal graves ut og sprenges er på cirka 600.000 fastkubikkmeter.

Les også: Klart for anleggsstart på Fornebubanen: Her skal det graves ut en byggegrop på størrelse med seks fotballbaner

Snart klart for tunneldriving

Skanska, som har kontrakten, går nå i gang med rivning av eksisterende bygningsmasse på det gamle flyplassområdet, samt spunting, graving og sprengning for å etablere byggegropen. Denne vil senere romme endestasjon og hensetting av vognmateriell på den nye T-banestrekningen mellom Majorstuen og Fornebu.

Nå er vi veldig lettet over at alle brikker falt på plass, og vi endelig er klare for bygging. Dette var en etterlengtet dag, sier direktør for Fornebubanen Irene Måsøval til Byggeindustrien.

Allerede 20. oktober i år sprengte entreprenør Marthinsen & Duvholt første salve i arbeidet med å forberede en forskjæring til et tverrslag som skal gå ned mot hovedtunnelen til det som blir Fornebuporten stasjon. Fredagens seremoni markerer oppstart for Skanskas grunnarbeidskontrakt på Fornebu, en kontrakt verd 497 millioner kroner.

I løpet av første kvartal 2021 planlegger Fornebubaneetaten å komme i gang med første tunnelstrekning.

– Vi har allerede prekvalifisert tilbyderne, så nå er det forhandlinger. Vi lander forhåpentligvis en avtale tidlig neste år, sier Måsøval.

Dyr utbygging

Hele prosjektet har en kostnadsramme på 16,2 milliarder kroner. Fornebubanen finansieres av statlig finansiering på opptil 50 prosent, i tillegg til bymiljøavtaler, Oslopakke 3-midler og grunneierbidrag.

I 2013 erklærte lederne for Høyre, Frp, Krf og Venstre at Fornebubanen skulle bygges.

Da Oslo bystyre behandlet den første Fornebubanen-pakken samme år, skulle prosjektet koste 4,5 milliarder. Siden den gang kostnadene vokst i gigantprosjektet.

Oslo-byrådsleder Raymond Johansen innrømmer at han er bekymret for kostnadene når prosjektet nå settes i gang for alvor.

– Det er et krevende prosjekt, og man er alltid urolig for store utbyggingsprosjekter. Jeg har stor tillit til og tiltro til Fornebuetatens kompetanse her, men det er et stort prosjekt, og vi er helt avhengige av at Oslo og Viken ikke blir sittende igjen med en stor regning selv hvis noe skulle skje. Jeg er alltid bekymret for en mulig budsjettsprekk. Det skal jeg ikke legge skjul på, sier Johansen.

Ingen garanti

Samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide er forsiktig med å love noe.

– Vi har erfaringer med prosjekter som har blitt en del dyrere enn planlagt, men vi har også sett at vi begynner å få bedre kontroll. I de anslagene som nå ligger inne, tror jeg man har tatt innover seg erfaringene fra tidligere prosjekter, men å gi garantier har jeg lært at jeg ikke skal gjøre.

Da de borgerlige partiene lovde T-bane mellom Majorstuen og Fornebu i 2013, regnet Hareide med at banen kunne være klar så tidlig som 2018. Under anleggsstarten denne uken innrømte han at det kanskje var i det optimistiske laget.

– Jeg bommet med noen år, men det var nok på litt sviktende grunnlag jeg uttalte meg i 2013. Det er veldig flott at vi nå kommer i gang. Det har tatt tid, men det er et stort prosjekt, og jeg tror de løsningene som er funnet, er veldig gode, sier han til Byggeindustrien.

Les også:
  • NRC-selskap vant kontrakt på Fornebubanen
  • Skal bruke 230.000 kubikkmeter betong på Fornebubanen
  • Samferdselsministeren: – Bygging av ny E18 Lysaker-Ramstadsletta snart i gang, og klart for Fornebubanen

Nøkkelord:

Anlegg, Jernbane, Politikk, Bildekarusell
 

Kjempehopp for OBOS- prisene i Oslo

 

Stjålet traktor vraket to biler på Holmlia

 

AF bygger Os skole og idrettsarena

Person skadd i arbeidsulykke hos Moelven

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen