Det midlertidige bade på Økern er planlagt ferdigstilt 1. kvartal 2021. Foto: KIDAvdelingsdirektør i Kultur- og idrettsbygg Merete Hoff (til venstre) og Vegar Andersen, byrådssekretær for næring og eierskap i Oslo kommune. Foto: KIDDen elektriske tippbilen som benyttes på byggeplassen til det midlertidige badet, har en nyttelast på 13,5 tonn, og kan håndtere samme volum og tyngde per lass som vanlig fossildrevne tippbiler. Foto: KIDIllustrasjon: NUNO ArkitekterIllustrasjon: NUNO Arkitekter

Her er Norges første byggeplass med utslippsfri massefrakt

Det midlertidige badet som Oslo kommune bygger på Økern, er første byggeplass i Norge med utslippsfri frakt av løsmasser.

Det skriver byggherre for det midlertidige badeanlegget, Kultur- og idrettsbygg Oslo KF (KID) i en pressemelding tirsdag.

I prosjektet skal omtrent 5.000 tonn masser fraktes med elektrisk tippbil både på byggeplassen, samt i transport til og fra plassen.

– Det er inspirerende å se nullutslippsløsninger også utenfor byggegjerdet. Dette er et viktig skritt på veien til å gjøre Oslo til verdens første utslippsfrie storby, sier byrådssekretær for næring og eierskap Vegar Andersen (Ap).

Oslo kommune har ambisjoner om at all bygge- og anleggsvirksomheten i hovedstaden skal være utslippsfri innen 2025. I dag står bygg og anlegg for rundt en femtedel av Oslos CO2-utslipp, heter det i pressemeldingen.

– Fremtiden er elektrisk, også på byggeplasser. Som en av de største utbyggerne i landet, er det viktig at Oslo kommune er pådriver for utslippsfrie bygge- og anleggsplasser. Det gjelder også for kjøretøy som benyttes til transport av masser. Vi stiller strenge krav, og har høye forventninger til at bransjen vil velge fremtidsrettede løsninger sammen med oss, sier Victoria Marie Evensen.

Elektrisk fremtid

Den elektriske tippbilen som benyttes på byggeplassen til det midlertidige badet, har en nyttelast på 13,5 tonn, og kan, ifølge pressemeldingen, håndtere samme volum og tyngde per lass som vanlig fossildrevne tippbiler. Den store nullutslippsbilen skal håndtere oppgravde masser lokalt på byggeplassen til det midlertidige badet, og i tillegg transportere masser inn til byggeplass. Mindre mengder betong og asfalt, som ikke kan gjenbrukes på byggeplassen, skal kjøres ut til godkjent mottak.

– Batterikapasitetet på tippbilen vi bruker, holder fint til normale arbeidsdager innenfor Oslo. Vi ser imidlertid at det fremover er viktig å ha fokus på å utvikle infrastrukturen og sørge for tilstrekkelig kapasitet på ladestasjoner for anleggsmaskiner, i tillegg til strøm på eller i nærheten av anleggsplasser. Vi har også merket oss at elektriske anleggsmaskiner lager befriende mindre støy. Samtidig er det da behov for å ha ekstra oppmerksomhet på sikkerhetstiltak på byggeplassen, sier avdelingsdirektør Merete Hoff i Kultur- og idrettsbygg.

To av tre tilbydere på byggingen av det midlertidige badet leverte tilbud for utslippsfrie løsninger. Askim Entreprenør var dog eneste tilbyder som kunne tilby utslippsfri massetransport, og det var denne entreprenøren som ble valgt, heter det i meldingen.

– Vi er i tidlig fase med å elektrifisere byggeplassene, og synes det er spennende å ta del i denne utviklingen. Det er kostbart å investere i elektriske anleggsmaskiner, og vi opplever at det foreløpig er knapphet på disse maskinene. Men bransjen ser at dette er fremtiden, og flere og flere tar risikoen. Viljen i bransjen er stor, sier prosjektleder Roy Dybedahl i Askim Entreprenør.

Gjenbruksprosjekt

Det midlertidige badet på Økern er planlagt for å demonteres og gjenbrukes et annet sted. I tillegg blir det gjenbrukt materialer og funksjoner fra Tøyenbadet.

– Dette er helt i tråd med byrådets miljøprofil, og et ypperlig eksempel på at miljøtanken er gjennomgående i hele byggeprosessen, sier byråd Victoria Marie Evensen.

Det midlertidige badet på Økern er planlagt ferdigstilt første kvartal 2021. Badet skal i hovedsak hjelpe på idretten og skolens behov under byggeperioden til det nye Tøyenbadet.

Badet har helsveiset stålbasseng på 12,5 ganger 25 meter. Det er planlagt to damegarderober, to herregarderober og en familiegarderobe. Hovedkonstruksjonen bygges i limtre, og er konstruert for å enkelt kunne demonteres og flyttes, skriver KID i pressemeldingen.