Flygelederne venter fortsatt drift på Røyken

Flygeledere på Østlandet tror den nye Avinor-ledelsen vil omgjøre vedtaket om å legge ned kontrollsentralen på Røyken.

Den nye ledelsen har i langt større grad forstått viktigheten av å kommunisere med dem som har greie på det, sier leder Rolf Skrede i Norsk Flygelederforening, til NTB. Han sier han en stund har skjønt at den nye ledelsen ville gjøre noe med det tidligere vedtaket om flytting. Avinor-styret vedtok 6. oktober 2004 å flytte kontrollsentralen på Røyken til Sola lufthavn i Stavanger, men hvis det går som en faggruppe nå foreslår, blir det ingen flytting for personellet på Røyken. Fra Avinors side blir det presisert at det ikke er snakk om å reversere vedtaket, men om å justere oppgavene som skal utføres av den nye enheten på Gardermoen. Det styret skal ta stilling til, er om en større del av virksomheten forblir på Østlandet, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor til NTB. Bytter navn En faggruppe som har jobbet på oppdrag fra Avinor, foreslår at kontrollsentralen bytter navn til innflygingskontroll for Gardermoen, og at de ansatte fortsetter å jobbe på Røyken. Faggruppen støttes av den danske flysikringsorganisasjonen Naviair, som har bistått i arbeidet. Ifølge forslaget skal innflygingssentralen på Gardermoen overta 90 prosent av luftrommet Røyken overvåker. Forslaget skal behandles i Avinor-styret i løpet av mars eller april. Ifølge det opprinnelige forslaget fra Avinor-styret skulle 55 flygeledere og sju fullmektiger flyttes fra Røyken til Stavanger. Akutt mangel Blant tillitsvalgte i Stavanger har snuoperasjonen fra Avinor skapt frustrasjon og ergrelse. Nå er det igjen blitt skapt usikkerhet om arbeidsplassene våre. Jeg er redd Stavanger kontrollsentral med tiden blir nedlagt, istedenfor å bli landets største, sier Tomas Bertelsen til Stavanger Aftenblad. Rolf Skrede hevder på sin side at det vil bli nødvendig med ytterligere personell ved kontrollsentralen i Stavanger, og ikke bare i Østlandsområdet. Formannen i Flygelederforeningen mener det fortsatt er akutt mangel på flygeledere på landsbasis. Vi mangler fortsatt 80 til 100 flygeledere, men det vil ta noen år før vi eventuelt er der, sier han.