Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård bak, Knut Arne Bjerke, anleggsleder t.v og Trond V. Hansen, prosjektleder. Foto: Park og Anlegg

Park og Anlegg bygger fossilfri sykkelvei i Fredrikstad

Med nye elektriske gravemaskiner startet nylig Park og Anlegg gravearbeidene for 500 meter med nye vann- og avløpsrør på Lisleby i Fredrikstad. Det blir også 850 meter ny sykkelvei og fortau i Lisleby Allé.

– For meg er dette som å bruke en helt vanlig gravemaskin. Men den har strømforsyning i stedet for dieseltank. Og så er den såpass stillegående at det er mye mindre komplisert å kommunisere med en rørlegger som holder på i grøfta. Dermed er det jo sikrere også, sier maskinfører Torgeir Lund i en pressemelding.

I tillegg til nye gravemaskiner har Park og Anlegg kjøpt inn elektriske hoppetusser og motorsager.

– Fra starten av prosjektet har vi en elektrisk gravemaskin i drift. Vi har flere i bestilling og den neste ankommer anlegget i desember. De andre maskinene i prosjektet bruker den nyeste motorteknologien og går på biodiesel, sier daglig leder Lars-Erik Sundell.

Han sier de merker økt interesse for mer miljøvennlige byggeplasser fra både kommunen og private byggherrer. Anlegget som er startet i Fredrikstad støttes økonomisk av Bypakke Nedre Glomma, som bidrar med statlige stimuleringsmidler for miljøtilrettelegging.

– Elektriske gravemaskiner er tre ganger så dyre som de konvensjonelle. Heldigvis støtter statlige Enova oss med halvparten av merkostnaden for å velge elektrisk fremfor dieseldrevet, forteller Sundell.

Han sier bedriften har mål framover om mer miljøvennlig prosjektdrift.

– I dette aktuelle prosjektet vil vi selv høste erfaringer med bruk av gravemaskiner på elektrisitet og på biodrivstoff, samt at vi vil gjennomføre en del tiltak som er opplærende for oss selv og bra for miljøet. Dette ser vi virkelig frem til, sier Sundell i pressemeldingen.