F.v. Bo Terje Kalsaas, Karl Oscar Sandvik og Agnar Johansen.

Innlegg: Kan Target Value Design (TVD) føre til bedre måloppnåelse?

Nye Veier (NV) anvender Target Value Design/Delivery i utbyggingen av E6 Ulsberg-Vindåsliene (25 km). Det forskes på prosjektet, og vi er interessert i å sette søkelys på hvordan TVD kan bidra til å forbedre prosjektets verdi. Metodikken og praksis er fortsatt i en startfase i Norge og vi mener derfor det er viktig å høste erfaringer med systematikken som er under utvikling og testing.

Innlegg av:

Bo Terje Kalsaas, UiA, Agnar Johansen, NTNU, og Karl Oscar Sandvik, Nye Veier AS.

Prosjektkontrakten ble signert sent i 2019 og prosjektet er i ferd med å avslutte integrert samhandlingsfase. Det pågår samtidig prosjektering i en lang midtsone samtidig som traseen reguleres over flere km i nord og sør for å unngå å bygge to lange tunneler.

Figur 1 Oversiktskart E6 Ulsberg-Vindåsliene (E6UV). Ill. Nye Veier

Det er lagt opp til at samhandlingsfasen skal være et godt grunnlag for en totalentreprise med målpris og åpen bok. Kundeverdien som er noe mer en mest mulig vei til lavest mulig kostnad, henger her sammen med beskrivelse av samfunnsnytten og ivaretas av en rekke prosjektmål, hvor blant annet miljøaspektet står sentralt. Det spanske selskapet FCC Construcción er hovedentreprenør som har med seg Johs. J. Syltern som underentreprenør på anlegg mens Rambøll står for prosjekteringen (FST-gruppen). Nye Veier gjennomfører parallelt et IPL-prosjekt (integrert prosjektleveranse) for E6 Kvål-Melhus sammen med Peab og Cowi. Dette skjer med samhandlingsmetodikk som har gitt et godt grunnlag for arbeidet med E6 UV.

I litteraturen argumenteres det at TVD snur vanlig prosjekteringspraksis opp ned, hvor man heller enn å lage kostnadsanslag på detaljert prosjektering, prosjekterer basert på detaljert anslag. Videre, heller enn å evaluere byggbarhet av prosjektering, styrer prosjekteringen mot hva som er byggbart innenfor prosjektets begrensninger. Viktigheten av interaktive prosesser med samlokalisering av byggherre, rådgivere og entreprenør aktørene underveis i prosjekteringen vektlegges. Dette skjer gjennom organisering av prosesser som vi kjenner igjen som involverende planlegging (Last Planner) og samtidig prosjektering og virtuell bygging (ICE/VDC). Her legges det vekt på sammen å definere utfordringer og å enes om beslutninger som det så prosjekteres etter.

Innen TVD argumenteres det med at en bør ta beslutninger rundt valg av alternativ sent og langt inn i prosjekteringsprosessen (Set Based Design og Last Responsible Moment). Dette kan være utfordrende i et tankesett som forsøker å oppnå forutsigbarhet ved å fryse sentrale beslutninger, for eksempel en veilinje, eller et romprogram. Frys kan nok være gunstig for operasjonell effektivitet, men i TVD argumenteres det for at dette ikke i samme grad nødvendigvis er det beste om man ønsker god resultateffektivitet. Her har TVD en klar overlapp til tenkningen rundt usikkerhetsledelse i forhold til risiko og muligheter. Å fryse alternativer tidlig kan redusere mulighetsrommet som kan øke kunde- og samfunnsverdien, altså resultateffektiviteten, som henger sammen nedfelte effekt mål.

I E6UV ble FSR-gruppen valgt gjennom en Best Value Procurement konkurranse. Her har totalentreprenøren tilkjennegitt at det er realistisk å utføre prosjektet innen byggherrens oppgitte budsjettpris. Tidlig i jakten på muligheter i prosjektet ble det bestemt å erstatte to lange tunneler i gjeldende plan med vei i dagen. Det er ikke problemfritt i den gitte konteksten. Det var grunner til at man gikk for tunneler i gjeldende reguleringsplan, og det skaper tidsmessige utfordringer i arbeidet med å få etablert en målpris for byggefasen.

I TVD konseptet er det en forventning om at målpris kan reduseres under gjennomføringen og det er etablert et sett av økonomiske insentiver og bonus om man kommer under målprisen i gjennomføringen. NV har et mål om å kutte prisen med 20% forbundet med å bygge motorvei i Norge.

Nye Veier og de involverte forskerne er interessert i å bidra til å avdekke hvordan det i praksis arbeides i E6UV med TVD. Hvordan løses oppgaven med bruk av TVD og tilgrensende prosesser? Hvordan gjøres det for eksempel når man skal velge basert på verdi hvordan veien skal krysse over Orkla? Er praksis i prosjekteringen snudd opp ned sammenliknet med det som har vært vanlig? Evner man å velge løsninger som gir best verdi? Er dette en kostnadsreduserende arbeidsform? Hva med miljømålene? Får man forventet virkning av tidlig involvering av entreprenør? Hvilke erfaringer og utfordringer har de utførende og byggherren? Hvordan er prosjekteringsprosessen organisert? Hva ønsker NV å oppnå med hvordan prosjektet kontraktuelt er rigget for å få det beste ut av integrert samhandling?

I samarbeid mellom Nye veier, NTNU og UiA planlegger Lean Construction Norge et åpent dagsseminar om Target Value Design i prosjektet E6 Ulsberg-Vindåsliene i Trondheim så snart Corona-situasjonen tillater det.