Selvkjørende vogn inspiserer Hålogalandsbrua

Endúr AAK har prosjektert, testet og produsert en av landets to EF-typegodkjente vedlikeholdsvogner.

– Utvendig inspeksjon og vedlikehold på Hålogalandsbrua utføres nå ved hjelp av en selvkjørende vedlikeholdsvogn levert av Endúr AAK, sier prosjektleder hos Endúr AAK, Øyvind Risstad.

Forenkler vedlikeholdsarbeidet

Hålogalandsbrua ble åpnet i 2018 og krysser Rombaksfjorden i Nordland. Brua har en lengde på 1.533 meter og et fritt spenn på 1.145 meter, noe som gjør den til Norges nest lengste hengebru, etter Hardangerfjordbrua. Brua forkorter reisetiden mellom Narvik og Evenes med 20 minutter.

Endur AAK fikk tildelt totalentreprisen for vedlikeholdsvogn-prosjektet i 2016 og har levert både prosjektering, fabrikasjon, fullskalatest, transport og installasjon, idriftsettelse og EF-Typegodkjenning i henhold til forskrift om maskiner. Ifølge Vegdirektoratet er det bare vedlikeholdsvogna på Hardangerfjordbrua, som har tilsvarende godkjenning.

Vognene forenkler vedlikeholdsarbeidet, samtidig som den gjør vedlikehold mulig uten å forstyrre trafikken som går over brua.

Kjører på brukassen Vogna på Hålogalandsbrua har en arbeidsplattform som er tre meter bred og som kjører direkte på brukassenes skråflater. Selve brukassen er 18,65 meter bred.

– Løsningen ved å kjøre direkte på brukassens skråflater har bydd på både strukturelle og reguleringstekniske utfordringer, men Statens Vegvesen har nå fått en vedlikeholdsvogn som gir god utvendig tilkomst og som er sikker å bruke, sier Risstad.

Fornøyd byggherre

Statens Vegvesen forteller at de er godt fornøyd med den jobben AAK har gjort.

– Endúr AAK har levert et godt produkt som fungerer godt til den bruken vi ser for oss, sier Dagrunn Kaasen, som har vært prosjektleder fra Statens Vegvesen.

CEO i Endúr, Hans Petter Eikeland, forteller at infrastruktur, og spesielt brovedlikehold, er et viktig satsingsområde for selskapet.

– Endúr AAK spiller en sentral rolle i denne satsingen. Nylig fikk vi også BMO Entreprenør med oss på laget, et selskap med spisskompetanse nettopp på

infrastruktur- og broprosjekter. Sammen kan de to selskapene ta hånd om komplekse og krevende infrastrukturprosjekter, sier Eikeland.