<p>Slik blir den nye og elektriske Ford E-Transit. Foto: Ford</p>Slik blir nye og elektriske Ford E-Transit. Foto: FordSlik blir nye og elektriske Ford E-Transit. Foto: FordSlik blir nye og elektriske Ford E-Transit. Foto: FordSlik blir nye og elektriske Ford E-Transit. Foto: FordSlik blir nye og elektriske Ford E-Transit. Foto: FordSlik blir nye og elektriske Ford E-Transit. Foto: FordSlik ser nye E-Transit ut innvendig. Foto: Ford

Slik blir Fords helelektriske Transit

Torsdag viste Ford frem sin nye helelektriske E-Transit. Den nye el-varebilen får en oppgitt rekkevidde på 350 kiliometer, og blir tilgjengelig i Norge våren 2022.

Størst spenning på den digitale verdenslanseringen var knyttet til hvor lang rekkevidde bilen vil få. Fords beregniner basert på målemetoden WLTP tilsier at den 67 kWh-motoren og batteripakken får en rekkevidde på 350 kilometer.

Den elektriske motoren leverer 269 hestekrefter, og maksimalt dreiemoment er 430 Nm.

15 til 80 på 34 minutter

Batteripakken sitter under lasterommet, og bilen vil få bakhjulsdrift. Under pressekonferansen fortalte Ford at det foreløpig ikke er planer om firehjulsdrift.

E-Transit kommer både med normallading (AC-vekselstrøm) og hurtiglading (DC-likestrøm), og med bilens ombordlader på 11,3 kW vil den kunne lades fra 0 til 100 prosent på 8,2 timer, oppgir Ford. Vel så viktig er det at man med hurtiglading kommer seg fra 15 prosent til 80 prosent på rundt 34 minutter.

Pro Power Ombord

E-Transit kan også fås med «Pro Power Ombord». Her er tanken at håndverkerkere også skal kunne lade batteriverktøy rett fra bilens batteri via en egen energikilde i lasterommet, der utstyr og verktøy kan driftes med inntil 2,3 kW (2.300 W).

Ford fortalte også at man kan styre systemet slik at man ikke tømmer bilens batteri fullstendig, og at det slår seg av tidsnok til at du kommer deg hjem.

Det er første gangen et slikt system tilbys i markedet for lettere nyttekjøretøy i Europa.

25 varianter

Det er også verdt å merke seg at størrelsene i lasterommet er lik de andre Transit'ene, slik at innredning enkelt kan overføres fra andre Transit'er.

Den nye elektriske varebilen forventes å få en lastekapasitet på 1.616 kilo for varebilen, og 1.967 kilo for chassis-modellene.

I Europa vil Ford tilby 25 forskjellige varianter av E-Transit – som varebil, dobbelkabin og chassis med påbyggingsmuligheter. Alle variantene blir tilgjengelige i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter.

De første eksemplarene av E-Transit vil ankomme Europa tidlig i 2022.