Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) under anleggsstarten for Lysaker–Ramstadsletta som er første byggetrinn av E18 Vestkorridoren. Prosjektet omfatter rundt 4,4 kilometer hovedvei med kollektivfelt. Det bygges også ny sykkelvei. I tillegg blir det ny fylkesvei mellom Gjønnes og E18 og ny forbindelse fra Strand til Fornebu. Foto: Ørn E. Borgen / NTBVegdirektør Ingrid Dahl Hovland under anleggsstarten for Lysaker–Ramstadsletta som er første byggetrinn av E18 Vestkorridoren. Prosjektet omfatter rundt 4,4 kilometer hovedvei med kollektivfelt. Det bygges også ny sykkelvei. I tillegg blir det ny fylkesvei mellom Gjønnes og E18 og ny forbindelse fra Strand til Fornebu. Foto: Ørn E. Borgen / NTBThomas Støa tar første skuffe med gravemaskinen under anleggsstarten for Lysaker–Ramstadsletta som er første byggetrinn av E18 Vestkorridoren. Prosjektet omfatter rundt 4,4 kilometer hovedvei med kollektivfelt. Det bygges også ny sykkelvei. I tillegg blir det ny fylkesvei mellom Gjønnes og E18 og ny forbindelse fra Strand til Fornebu. Foto: Ørn E. Borgen / NTBFinansminister Jan Tore Sanner (H) (t.h.) her sammen med Thomas Støa som tok første «spadetak» under anleggsstarten for Lysaker–Ramstadsletta som er første byggetrinn av E18 Vestkorridoren. Prosjektet omfatter rundt 4,4 kilometer hovedvei med kollektivfelt. Det bygges også ny sykkelvei. I tillegg blir det ny fylkesvei mellom Gjønnes og E18 og ny forbindelse fra Strand til Fornebu. Foto: Ørn E. Borgen / NTBFinansminister Jan Tore Sanner (H, til venstre) og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) under anleggsstarten for Lysaker–Ramstadsletta som er første byggetrinn av E18 Vestkorridoren. Prosjektet omfatter rundt 4,4 kilometer hovedvei med kollektivfelt. Det bygges også ny sykkelvei. I tillegg blir det ny fylkesvei mellom Gjønnes og E18 og ny forbindelse fra Strand til Fornebu. Foto: Ørn E. Borgen / NTBSteinar Myhre fra Skanska/Marthinsen & Duvholt under anleggsstarten for Lysaker–Ramstadsletta som er første byggetrinn av E18 Vestkorridoren. Prosjektet omfatter rundt 4,4 kilometer hovedvei med kollektivfelt. Det bygges også ny sykkelvei. I tillegg blir det ny fylkesvei mellom Gjønnes og E18 og ny forbindelse fra Strand til Fornebu. Foto: Ørn E. Borgen / NTBVegdiretkør ingrid Dahl Hovland. Foto: Kjell Wold, Statens vegvesenFinansminister Jan Tore Sanner (H) under anleggsstarten for Lysaker–Ramstadsletta som er første byggetrinn av E18 Vestkorridoren. Prosjektet omfatter rundt 4,4 kilometer hovedvei med kollektivfelt. Det bygges også ny sykkelvei. I tillegg blir det ny fylkesvei mellom Gjønnes og E18 og ny forbindelse fra Strand til Fornebu. Foto: Ørn E. Borgen / NTBBærums ordfører Lisbeth Hammer Krog (H) under anleggsstarten for Lysaker–Ramstadsletta som er første byggetrinn av E18 Vestkorridoren. Prosjektet omfatter rundt 4,4 kilometer hovedvei med kollektivfelt. Det bygges også ny sykkelvei. I tillegg blir det ny fylkesvei mellom Gjønnes og E18 og ny forbindelse fra Strand til Fornebu. Foto: Ørn E. Borgen / NTBVegvesenets folk som har ansvaret for de første forberedende entreprisen (Ramstadsletta)fra venstre; kontrollingeniør Georg Lundeby, byggeleder Katinka Wingerei Stenstad, ass. byggeleder Paul Anton Solheim, delprosjektleder Åge Brudeseth. Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen

Hareide markerte anleggsstart på E18 Vestkorridoren

Tirsdag startet byggingen av E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta vest for Oslo.

– Veien fram mot ny E18 har vært lang og bratt. Jeg respekterer og forstår at mange har hatt et stort engasjement. Men på tross av at flere hardnakket har insistert på det motsatte, er dette et prosjekt med viktige grønne kvaliteter, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i en pressemelding fra regjeringen.

Han var til stede da byggingen av E18-strekningen mellom Lysaker og Ramstadsletta startet klokken 11 tirsdag.

Strekningen har vært omstridt og førte blant annet til at Miljøpartiet De Grønne og SV trakk seg fra fylkesstyret i Viken etter at samarbeidspartner Ap sikret flertall for en lånegaranti for milliardprosjektet.

Oslos miljø- og samferdselsbyråd, Lan Marie Berg (MDG), omtalte Aps beslutning som «tidenes miljøsvik i Oslo-regionen».

Samferdselsminister Knut Arild Hareide sier at ny E18 betyr bedre miljø, bedre trafikkflyt og bedre kollektivtransport for svært mange.

– Støy og luftforurensning og busser som står og stamper inn mot Oslo har aldri vært god miljøpolitikk, sier Hareide.

E18-strekningen mellom Lysaker og Ramstadsletta omfatter rundt 4,4 kilometer hovedvei med kollektivfelt og har en kostnadsramme på 17,4 milliarder kroner. Det er det første av tre byggetrinn av E18 Vestkorridoren, som går mellom Lysaker i Bærum og Drengsrud i Asker. Det første byggetrinnet skal etter planen åpnes i 2027.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland trakk i sitt innlegg frem den lange planleggingsperioden, diskusjonene og tautrekkingen mot slutten.
- Men nå, i dag er vi i gang med det som er et veldig viktig prosjekt for byen og for regionen, sa hun. Ifølge vegvesen.no var vegdirektøren opptatt av at anleggsperioden skal gjennomføres på en måte som er sikker både for de som jobber på anlegget og for de mange som bor og ferdes langs og på E18. Hun understreket også viktigheten av hensynet til bærekraft og klimaavtrykk i anleggsarbeidet som starter tirsdag.