Et eksempel på hvor galt det kan gå

Lørdag 31. oktober var en historisk dag for innbyggerne i Berlin. Da kunne det første flyet lande på Flughafen Berlin Brandenburg, Berlins nye hovedflyplass. Denne flyplassen skulle egentlig åpne tilbake i 2011, til en helt annen pris enn hva som ble resultatet. Dette prosjekt kan dermed trygt kunne beskrives som et eksempel på hvor galt det kan gå om man ikke har planlagt godt nok.

Åpningen har blitt utsatt seks ganger, men på det sjuende skulle det altså skje.

Prosjektet kan kort og godt beskrives som en skandale, og det har ikke manglet på hverken oppmerksomhet eller medieoppslag i Tyskland eller rundt om i verden på hvordan denne sagaen har utviklet seg. Også vi i Byggeindustrien har fulgt utbyggingen av dette gigantprosjektet tett gjennom flere reportasjer opp gjennom årene.

Den nye flyplassen har gjennom en årrekke vært et mareritt for utbyggerne, og mange hoder har rullet underveis samtidig som milliardene har strømmet ut av tapssluket. Flyplassen ble ni år forsinket og nesten 50 milliarder kroner dyrene enn først planlagt. Totalt forventes prislappen å ende på rundt 65 milliarder norske kroner.

Flyplassen har i hovedsak væt så å si klar. Innredningen har vært på plass, informasjonstavlene klare til å vise avganger og ankomster. Dermed har det også vært en stor oppgave for å holde bygget og infrastrukturen ved like gjennom alle disse årene. Toalettene har regelmessig blitt skylt ned, og toget til og fra flyplassen har gått for å holde infrastrukturen ved like og så videre. Dette har selvsagt også kostet store summer. Parkeringsplassene på utsiden har vært brukt til andre formål, og selve anlegget har mer eller mindre blitt en kjent attraksjon i seg selv – men da altså ikke bare på grunn av sin størrelse og visuelle prakt – men alt det andre rundt.

Men er altså en rekke viktige elementer som har gjort at man ikke har hatt mulighet til å sette trafikk på den nye giganten, ikke minst av teknisk art. Dette har virkelig vært en hodepine og et mareritt for de ansvarlige, og ikke minst den tyske byggenæringen kan si seg lite fornøyde med hva de har realisert.

Byggearbeidene startet allerede i september 2006, men det skulle altså ta over 14 år før den ble tatt i bruk.

Det var dermed en stor begivenhet i helga, når det første flyet kunne lande, en maskin fra EasyJet. Nå blir det kanskje ikke den store aktiviteten på flyplassen mange hadde sett for seg. Angela Merkel har nå så og si stengt ned Tyskland i fire uker på grunn av en eksplosiv vekst i antall koronasmittede, og transporten mellom byene er redusert ned til minimum. Den helt store tilstrømmingen til flyplassen blir det nok derfor ikke.

Mange har nok et inntrykk av at det meste er på plass når tyske ingeniører setter i gang store byggeprosjekter. Slik har det opp gjennom tidene også i stor grad vært, men de senere årene har det heller ikke manglet på byggeskandaler i Tyskland. Flere problemprosjekter har blitt trukket frem, og dårlig planlegging går igjen i de statlige byggeskandalene. Nå har man jobbet hardt med å unngå nettopp flere av disse eksemplene, og forhåpentligvis har de fått kontroll på hva som gikk galt og at man kan klare å lære av dette.