Nyveien gjennom Soknedal i Midtre Gauldal kommune i Trøndelag sto ferdig cirka tre måneder før opprinnelig planlagt, skriver Statens vegvesen i en melding.
– Framdriften har vært god gjennom hele anleggsperioden. Vi har hatt et godt og tett samarbeid med hovedentreprenør AF. Det er stas å kunne åpne veien for trafikk flere måneder før tida og godt innenfor budsjett, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.
God HMS
– Vi har også klart å ivareta sikkerheten til arbeiderne på en god måte. Totalt er det utført rundt en million arbeidstimer på anlegget, og vi har ikke hatt noen skader som har medført fravær, sier Johnsen.
Gamleveien var dårlig
Gamle E6 på strekningen var en tofelts vei med generelt lav standard, stedvis nedsatt fartsgrense og som gikk gjennom tettstedet Soknedal. Veien var ifølge Vegvesenet ulykkesbelastet og oppfylte ikke dagens krav til veistandard for riksveinettet. Mange trafikanter hadde problemer med glatt vei på vinteren på gammelveien, som snodde seg langs bredden av elva Sokna, skriver Vegvesenet i meldingen.
Ny E6 er 6,5 kilometer lang, en kilometer kortere enn gamle E6. Veien er bygd som to-/trefelts vei. Den 3,6 kilometer lange Soknedalstunnelen er bygd med ett tunnelløp, der det er lagt til rette for at den kan utvides til to løp på et senere tidspunkt.
Økt trafikksikkerhet og redusert reisetid
– Gevinstene i prosjektet er økt trafikksikkerhet, betydelig redusert reisetid i prosent og bedre framkommelighet. Ny E6 utenom tettstedet Soknedal, gjør også trafikkforholdene lokalt mye tryggere, sier Johnsen.
– Vi har også gjort betydelige tiltak med veier og gang- og sykkelveier i lokalsamfunnet, inkludert ny Hovsbru inn mot sentrum nordfra. Disse tiltakene er også på det nærmeste avsluttet med unntak av den ekstra oppgraderingen gjennom sentrum, som kommunen fikk på plass reguleringsplan for tidligere i år, og der anleggsarbeidet snart starter opp og vil gå fram til sommeren 2021, sier Johnsen.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Anlegg
- Vei