– Vi foreslår nå en begrenset utbygging til redusert kostnad som vil gi en forbedring av togtilbudet i InterCity fra Haug og videre sørover på Østfoldbanen. Det samme gjør vi for de andre strekningene i ytre InterCity på Vestfoldbanen, og Dovrebanen, sier konsernsjef i Bane NOR Gorm Frimannslund i en pressemelding fra Bane NOR torsdag.
En annen InterCity-utbygging
Bane NOR og Jernbanedirektoratet oversendte 15. oktober et felles innspill til Nasjonal Transportplan (NTP).
– Vi jobber med kostnads- og verdioptimalisering av investeringsporteføljen, og dette arbeidet har gitt resultater, forteller konsernsjefen.
Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane NOR.
I sine innspill til NTP 2022-2033 pekes det på et innsparingspotensial på prosjektene i InterCity på 73 milliarder kroner.
«Dette tilsvarer halve investeringskostnaden som ligger i dagens planer. Konsekvensen er en annen utbygging, men med en forbedring av togtilbudet til de reisende på strekningene», står det i pressemeldingen.
Bane NOR og Jernbanedirektoratet erkjenner at vedlikeholdsetterslepet har økt de senere årene. Frimannslund fastslår at det nå er nødvendig å prioritere vedlikehold og fornyelse enda sterkere fremover.
Vil fullføre igangsatte prosjekter
I sine innspill til Samferdselsdepartementet gjøres det klart at Bane NOR og Jernbanedirektoratet sin førsteprioritet er å fullføre igangsatte byggeprosjekter før nye startes opp.
– Det er viktig for togpassasjerene og for godstransporten at vi kan holde trykket oppe i alle våre pågående byggeprosjekter, inkludert Follobanen, InterCity på Vestfoldbanen, Østfoldbanen og Dovrebanen mot Hamar, fastslår Frimannslund.
Han påpeker at den økte satsingen på jernbanen i forslaget til statsbudsjett for 2021 gir høy investeringstakt inn i neste NTP-periode i forhold til de økonomiske rammene for oppdraget etatene har svart på.
– For å sikre god samfunnsøkonomisk lønnsomhet er det viktig at aktivitetene kan ferdigstilles med nødvendige bevilgninger også fra 2022, sier konsernsjefen i meldingen.