Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag å legge fram et forslag for å gjøre utbygging mellom Haug, Seut (Fredrikstad) og Sarpsborg vesentlig billigere enn det prosjektet er blitt anslått å koste, skriver NRK. Forslaget skal legges fram 15. oktober.
Vanskeligheter med å bygge i tettbygde områder og krevende grunnforhold har ført til at kostnadsanslagene var økt fra rundt 8 til 26–28 milliarder kroner da budsjettet for 2020 ble lagt fram i oktober i fjor.
I forslaget til statsbudsjett for neste år skriver regjeringen at «Jernbanedirektoratet og Statens vegvesen skal vurdere hensiktsmessige transportløsninger for strekningen, bl.a. vurdere oppstart av en ny konseptvalgutredning.»
– Vi må vurdere hva som er fornuftig. Så får vi se hvor langt vi kommer med å gå videre med det som ligger der, eller om det er fornuftig å starte på nytt, sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet til NRK.
Dersom det blir tilfelle, er det forventet store utsettelser av prosjektet. Etter dagens plan skal dobbeltsporet til Sarpsborg åpnes i 2029, men med en omstart av planprosessen er 2035–2040 mer realistisk, ifølge kanalen.
- Nøkkelord
- Anlegg