Flere tok toget i fjor

NSB-togene fylles. Etter flere år med nedgang i passasjertrafikk, fikk selskapet en meget positiv utvikling i 2004. I 2005 økte antall passasjerer i snitt med nye to prosent. Trafikkøkningen ser ut til å fortsette inn i 2006.

Den samlede kundetilfredsheten økte også i 2005, blant annet på grunn av økt punktlighet og mer nytt materiell. NSB-kundene foretok totalt over 47,2 millioner reiser i 2005. Dette er 800 000 flere enn i 2004. - Vi er fornøyd med trafikkutviklingen og at den positive utviklingen fortsetter inn i 2006. Vi er nå spesielt opptatt av å bedre punktligheten på de avganger som ikke er gode nok, og styrke kapasiteten vår slik at vi kan transportere enda flere passasjerer på en trygg og god måte, sier visekonsernsjef i NSB, Rolf Roverud. Punktligheten for togene ble i 2005 i snitt 92 prosent og har aldri vært bedre siden målingene startet for 35 år siden. Bare to nasjonale togselskap i Europa har høyere punktlighet enn NSB. - Vi er glad for at punktligheten blir stadig bedre. Vi er imidlertid klar over at den enkelte kunde kan oppleve punktligheten forskjellig. Avhengig av når på døgnet du reiser og hvilke stasjoner du bruker, kan den opplevde punktligheten være annerledes enn våre gjennomsnittstall. Vi jobber aktivt i forhold til Jernbaneverket og myndighetene for at punktligheten underveis og i rushtiden skal kunne bli enda bedre enn i dag, sier Roverud. - Vi håper på en kraftig satsing på ny infrastruktur slik at leveransen vår kan bli jevnere og bedre og kapasiteten kraftig forbedret. I dag er infrastrukturen veldig sårbar og enkelthendelser på infrastrukturen rammer passasjerene på en måte som vi som operatør og våre kunder opplever som lite tilfredsstillende. Vi har større ambisjoner i forhold til punktlighet og kapasitet enn det vi leverer i dag, selv om vi setter rekorder, sier Roverud. Han tilføyer at materiellparken skal videreutvikles både i forhold til kvalitet og kapasitet.