Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Nye Veier må lyse ut E6 Storhove - Øyer på nytt - avviste det eneste tilbudet som kom inn

Bjørn Børseth i Nye Veier.

Publisert: 28.09.2020 13:06. Sist endret: 28.09.2020 15:21.

Konkurransen om hvem som får bygge E6 Storhove – Øyer for Nye Veier er avlyst. Det var kun en av fem kvalifiserte grupperinger som la inn tilbud, og dette tilbudet ble avvist.

  • Viktig dag for næringens fremtid

  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg

  • Elbiler og ladbare bensinhybrider toppet nybilsalget i februar

  • Stans ved 28 byggeplasser i 2021 grunnet smittevernbrudd

Nettleder

Viktig dag for næringens fremtid

Les også:

  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • Elbiler og ladbare bensinhybrider toppet nybilsalget i februar
  • Stans ved 28 byggeplasser i 2021 grunnet smittevernbrudd
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Person skadd i arbeidsulykke hos Moelven
  • Full rettsseier til Risa mot Q-Meieriene
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Evakuerte etter ras i Halden får flytte hjem igjen
  • 50 meter bredt steinras i Bergen - stenges til tirsdag
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg

Flere kontrakter

  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
  • Veidekke bygger ny legevakt i Arendal
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorÅdne Homleid

Les også:
  • Nye Veier ønsker innspill om reguleringsplan for E6 Storhove - Øyer
  • Disse fem konkurrerer om milliardkontrakt for Nye Veier

– Vi avlyser fordi vi kun fikk inn et tilbud, og det tilbudet ble avvist på grunn av vesentlige forbehold, som ikke var i henhold til kontraktskravene våre, sier Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier, til Byggeindustrien.

I slutten av januar kom Nye Veier med meldingen om at følgende fem grupperinger var med i konkurransen om E6-strekningen mellom Storhove og Øyer:

*AF Gruppen – Norconsult

* Arbeidsfellesskap Bertelsen & Garpestad AS & Metrostav - ÅF Engineering AS (AFRY)

* COMSA S.A.U – SWS Engineering S.p.A

* Arbeidsfellesskap Implenia Norge AS & Roadbridge Holding Ltd – Sweco

* NCC Norge – NCC AB – Multiconsult

– Tilbudsfristen var 21. august, og det var kun arbeidsfellesskapet Implenia/Roadbridge som leverte tilbud. Jeg kan ikke gå inn på detaljer hvorfor tilbudet ble avvist, men vi prøvde å komme frem til en avklaring med den ene tilbyderen, opplyser Børseth.

For lav pris?

– Er det prisen Nye Veier har satt som er årsaken til at fire av fem kvalifiserte grupperinger trekker seg fra konkurransen?

– Vi setter alltid en pris og hvorvidt den er for lav er en av tingene vi skal vi jobbe med å få svar på frem mot neste utlysning som blir i månedsskifte oktober/november. Vi kommer til å gjennomføre en spørreundersøkelse blant de som var kvalifisert og kunne konkurrere, for å se hva vi må justere på i den neste konkurransen. Det samme gjorde vi også ved de to andre tilfellene hvor vi har måttet avlyse en konkurranse, sier Børseth.

Ny konkurranse

E6-strekningen mellom Storhove i Lillehammer og Hunderfossen i Øyer, består av 9,6 kilometer med firefelts motorvei, inkludert ny toløpstunnel på cirka 2,6 kilometer forbi Fåberg. Nye Veier har estimert entreprisekostnaden til 1,3 milliarder kroner, eksklusiv moms.

I utgangspunktet skulle entreprenør bli valgt i april/mai, mens byggestart var estimert til slutten av 2020. Ifølge Børseth var det koronasituasjonen, samt avklaringer rundt reguleringsplanen, som er årsaken til at prosessen har dratt ut i tid.

Mandag kom Nye Veier med en melding hvor de varslet at konkurransen om E6 Storhove – Øyer lyses ut på nytt i månedsskifte oktober/november i år.

- Konkurransen blir lyst ut på nytt i månedsskifte oktober/november i år og vi planlegger med kontraktsignering til sommeren. Nå tar vi med oss ny kunnskap og de nylig vedtatte reguleringsplanene inn i en ryddig konkurranse uten planrisiko, sier Børseth i meldingen.

Godkjent reguleringsplan

Omtrent samtidig med at Nye Veier sendte ut melding om at de arrangerer ny konkurranse om E6 Storhove – Øyer, kom det også melding om at både Lillehammer og Øyer kommuner har vedtatt reguleringsplanen for utbygging av E6 Storhove – Øyer.

– Vi har aldri vært nærmere realisering av ny E6 fra Moelv til Øyer enn det vi er nå. Både Lillehammer og Øyer har gjennom godt samarbeid i planfasen lagt til rette for at det nå blir byggestart på Storhove – Øyer i 2021. I praksis betyr dette at Nye Veier om få måneder er i gang med utbyggingen av Gudbrandsdalen, samtidig som vi er godt i gang med planfasene både på Moelv – Storhove og Øyer – Otta, sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier.

Forberedende arbeider

Moshagen opplyser at de nå går ut i markedet for å finne en entreprenør som kan gjennomføre forberedende arbeider, som består av blant annet av å rive hus, hugge skog, tilrettelegge for massedeponi og avdekke de to tunnelpåhuggene.

- Vi har god erfaring med forberedende entrepriser fra tidligere og erfarer at dette er attraktive oppdrag for små og mellomstore entreprenører. Dette blir en god mulighet for lokale og regionale aktører som har ledig kapasitet utover vinteren og våren. Det blir altså oppstart i anlegget som opprinnelig planlagt, men selve tunnelarbeidene kommer til å starte noen måneder senere. Ved å gjennomføre forberedende arbeider ligger alt til rette for effektiv anleggsdrift når totalentreprenøren starter på sitt arbeid høsten 2021, sier Moshagen.

43 kilometer firefeltsvei ferdig i 20205

Utbyggingen av 43 kilometer med firefelts motorvei mellom Moelv og Øyer er planlagt ferdigstilt i 2025. Bjørn Børseth tror ikke utsettelsen av E6 Storhove – Øyer får noe konsekvenser for ferdigstillingen av E6 Moelv – Øyer.

– Vi ønsker fortsatt å komme i mål som planlagt, men vi må se litt mer på hva utsettelsen betyr for fremdriften, sier han til Byggeindustrien.

Kartutsnitt Storhove-Øyer
 

Nye Veier må arrangere ny konkuuranse om byggingen av den 9,6 kiloemter lange E6-strekningen mellom Storhove og Øyer i Innlandet. Illustrasjon: Nye Veier

Nøkkelord:

Anlegg, Nye Veier, Vei
 

Kjempehopp for OBOS- prisene i Oslo

Person skadd i arbeidsulykke hos Moelven

 

AF bygger Os skole og idrettsarena

 

Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen