Kristoffer Eriksson (f.v.),  Jens Hansson, Petter Skår Johansen og Kjell-Arne Leinum vil redusere tomgangskjøringen i Park & Anlegg.

Park & Anlegg kutter CO2-utslipp og sparer millioner - bare på å skru av motoren

Bedriften Park & Anlegg har funnet en svært enkel oppskrift på å spare millioner og kutte utslippene sine betraktelig. Hvordan? Ved å skru av motoren på gravemaskinene når de ikke bruker dem.

– Så enkelt er det. Mindre tomgangskjøring gir lavere utslipp og bedre prosjektøkonomi. Det er en vinn-vinn-situasjon, som vi mener det trengs mer oppmerksomhet om i næringen, sier HR-sjef Sigbjørn Rød i Park & Anlegg.

Ifølge tall innhentet fra Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) er det ikke uvanlig at gravemaskiner på norske byggeplasser går på tomgang mellom 30 og 50 prosent av arbeidsdagen. Den omfattende tomgangskjøring har negative konsekvenser for både miljø og bedriftenes økonomi.

Park & Anlegg har selv målt tomgangskjøringen blant selskapets 110 tyngre kjøretøy siden begynnelsen av 2019. I fjor hadde de i gjennomsnitt 34 prosent tomgangskjøring hver arbeidsdag.

Det tallet var de ikke fornøyde med, og fra 2020 satte de seg derfor konkret mål om å redusere tomgangskjøringen betraktelig.

– Målet er å komme under 20 prosent i løpet av 2020. Vi har iverksatt noen tiltak og har enda flere på gang. Dette ble gjort som en del av strategiprosessen vår og er viktig mål i våre miljøambisjoner, sier Rød.

Besparelser i millionklassen

Han påpeker at de nå jobber for å øke bevisstheten rundt tomgangskjøring ute på byggeplassene, og at de opplever god respons fra medarbeiderne. 

De premierer kvartalsvis den beste tomgangskjøreren, og ser allerede gode resultater.

Rød sier at forbedringene dokumenteres fortløpende, og at de innen august hadde redusert tomgangskjøringen fra 36 prosent til 28 prosent.

– Vi henter ut dataene fra maskinleverandørens system, som automatisk henter data fra kjøremønster på hver enkelt maskin. Rapportene blir hentet ut månedlig. Vi sammenstiller dem og informerer om resultatene ut i organisasjonen, forklarer han.

Rød påpeker at de enkle tiltakene gir store gevinster.

– Vi snakker om besparelser i millionklassen. Redusert tomgangskjøring betyr redusert drivstoff-forbruk, reduserte servicekostnader og mindre verditap på maskinene. Ikke minst har det en betydelig miljøgevinst. Hvis vi i løpet av 2020 når vårt miljømål om å komme ned i tomgangskjøring under 20 prosent, vil det bety at vi slipper ut cirka 500 tonn mindre CO2 enn i 2019, sier han.

Enkelt tiltak

Kjell-Arne Leinum, som er fagleder for ytre miljø i bedriften, sier det føles godt å bidra ved å gjøre såpas enkle tiltak.

– Det eneste vi gjør er å oppmuntre våre ansatte til å være bevisste i hverdagen. Tomgangskjøring er enkelt å redusere, bare vi alle har fokus på det hele tiden i det daglige, mener han.

Leinum tror dokumenterte forbedringer kan også styrke mulighetene til å vinne kontrakter i fremtiden. Sånn sett mener han også arbeidsplassene trygges, som en konsekvens av mindre tomgangskjøring.

– Jeg ser ingen grunn til at bransjen vår skal ha så mye som en tredjedel av maskintimene på tomgang. Vi skal hvert fall gjøre vårt for å forbedre dette på hver eneste av våre 110 tyngre maskiner. Det skal bli spennende å se hvor langt vi har nådd ved årets slutt, sier Leinum.

MEF: - Enkleste miljøtiltaket

Kommunikasjonssjef Fredrik Tronhuus i MEF er helt enig i at det er behov for mer bevissthet rundt temaet.

– Mindre tomgangskjøring er kanskje det enkleste miljøtiltaket vår bransje kan gjøre. Det innebærer ingen utlegg eller investeringer, bare reduserte kostnader og utslipp. Det er lavt hengende frukt, sier han til Byggeindustrien.

Tronhuus sier MEF arrangerte en egen tomgangskampanje rettet mot entreprenørene i fjor.

– Mange medlemsbedrifter deltok i fjor, og vi hadde planer om å arrangere en tilsvarende kampanje i år. Det ville vært et godt lavterskeltiltak for å øke bevisstheten i bransjen om sammenhengen mellom lavere forbruk, lavere utslipp og bedre bunnlinje. Koronasituasjonen gjør at kampanjen må utsettes inntil videre, men dette er absolutt et tema vi har planer om å følge opp, sier han.