<p>Torsdag ettermiddag kunne HLV Uglen heise på plass det siste av i alt sju stålelementer ved Lepsøybrua. Norges største kranskip har en løftekapsitet på 800 tonn. Foto: Møre og Romsdal Fylkeskommune.  </p>Foto: Møre og Romsdal Fylkeskommune.Foto: Møre og Romsdal Fylkeskommune.Foto: Møre og Romsdal Fylkeskommune.Foto: Møre og Romsdal Fylkeskommune.Foto: Møre og Romsdal Fylkeskommune.Foto: Møre og Romsdal Fylkeskommune.Foto: Møre og Romsdal Fylkeskommune.

Skanska heiste på plass siste element på rekordbru

Torsdag ettermiddag ble siste stålelement på den 800 meter lange Lepsøybrua heist på plass. Spennet på 155 meter er ny rekord for en norsk stålbru.

Marianne Nærø, prosjektleder for fv. 659 Nordøyvegen i Møre og Romsdal fylkeskommune. Foto: Møre og Romsdal Fylkeskommune.

– Selve operasjonen har gått knirkefritt. Dette har vært utrolig godt planlagt av alle parter. Så all honnør til Skanska med sine folk, min organisasjon, konsulenter, og alle som har hatt en rolle i dette, sier Marianne Nærø, prosjektleder for fv. 659 Nordøyvegen i Møre og Romsdal fylkeskommune, til Byggeindustrien.

Brukte elleve døgn

Torsdag ettermiddag kunne kranskipet HLV Uglen heise på plass det siste av i alt sju stålelementer ved Lepsøybrua. Elementene har variert i lengder fra 114 til 118 meter og har veid mellom 560 og 700 tonn.

– Vi sa på forhånd at vi skulle bruke ett døgn per element, men at operasjonene var væreavhengige. Vi startet forrige mandag med det første av sju elementer og brukte til sammen elleve dager fra start til montering av siste element. Det vil si at vi hadde noen dager med værpause, sier Nærø.

Alt klaffet

Hun beskriver monteringen av Lepsøybrua som en viktig milepæl der alt klaffet når det skulle.

– Det er ingen selvfølge at det er løftevær sju av elleve dager på Lepsøyrevet. Dyktige folk på planlegging og gjennomføring, og flaks med været er det som skal til nå man skal utføre slike operasjoner, fortsetter prosjektlederen.

Lepsøybrua er prosjektert av Norconsult, og det er det danske selskapet Bladt Industries som har levert stålelementene, som ble produsert i Polen og fraktet på lekter til prosjektet. Hovedentreprenør Skanska har koordinert arbeidet med monteringen av bruelementene.

Tidenes største fylkesvegprosjekt

Den 800 meter lange Lepsøybrua er en del av fylkesveg 659 Nordøyvegen. Gigantprosjektet omfatter drivingen av tre undersjøiske tunneler med en samlet lengde på 13 kilometer, samt bygging av ti kilometer vei i dagen og en sjøfylling på 2,7 kilometer. Lepsøybrua er den lengste av tre bruer som bygges i prosjektet. Skanska har en kontrakt på nesten tre milliarder kroner, og har nå produsert over 50 prosent av kontraktsvolumet.

Nordøyvegen har en kostnadsramme på 5,1 milliarder, og er med det både tidenes største samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal, og det største fylkesveiprosjektet som noen gang er gjennomført i Norge. Når Nordøyvegen-prosjektet etter planen skal stå ferdig sommeren 2022, skal det sørge for fastlandsforbindelse til øyene Lepsøya, Haramsøya, Skuløya/Flemsøya, Fjørtofta og Harøya i Ålesund kommune.