– Denne sykkelveien er historisk. Det er et pilotprosjekt i Norge, og jeg tror vi kan si at det er Norges flotteste sykkelvei, uttalte samferdselsminister Knut Arild Hareide etter å ha syklet deler av strekningen som åpnet onsdag.
Han har forståelse for at det er flere som mener at det å bygge en sykkelstamvei til over én milliard kroner er mye penger.
– Å bygge en slik vei koster penger. Jeg kan forstå at enkelte lurer på om det er rett bruk av penger. Jeg mener at vi ikke må være redde for å satse på at syklistene skal få trygge og gode sykkelveier der det er hensiktsmessig, svarer han kritikerne, ifølge en pressemelding.
Skepsisen til pengebruken var også tema i talene til fylkesordfører i Rogaland, Marianne Chesak, og prosjektleder Kari Smådal Turøy fra Statens vegvesen.
– Jeg leser av og til kommentarfeltene på nettet. Der har det stått mye negativt om Sykkelstamvegen. Men jeg festet meg med en kommentar som kalte Sykkelstamvegen en månelanding. Han mente det negativt, sikkert at det var en kræsj-landing. Men Sykkelstamvegen representerer faktisk en liten månelanding for sykkelplanlegging i norsk målestokk. Da jeg laget den første planen for sammenhengende gang- og sykkelveinett i Rogaland i 1989, hadde jeg aldri drømt om å få være med å bygge noe så skikkelig for syklister. Vi har løftet lista for sykkelanlegg mange hakk oppover, sier Turøyi meldingen.
- Nøkkelord
- Anlegg