Bildet viser kolonnekjøring over Kvænangsfjellet vinterstid. Foto: Christian Altmann

Disse kjemper om Nye Veier-jobben E6 Kvænangsfjellet

Fire grupperinger av entreprenører og rådgivere er kvalifisert til å levere tilbud og konkurrere å bygge ny E6 Kvænangsfjellet.

De fire grupperingene som skal konkurrere om entreprisen er:

  • NCC Norge AS, Sweco Norge og ASNCC AB
  • Leonhard Nilsen & Sønner AS, Otera Traftec AS, Asplan Viak og ASTECNICA Y PROYECTOS S.A. (TYPSA)
  • Arbeidsfellesskapet Comsa S.A.U. og Bertelsen & Garpestad AS, SWS Engineering SpA, AFRY Norway AS
  • Arbeidsfellesskapet Cengiz Insaat Sanayi ve Ticarets a.s og Ballast Nedam Infra B.V, Cowi AS (Norge) og Cowi A/S (Danmark)

- Nå har vi fire prekvalifiserte grupperinger videre til tilbudsfasen, det er vi svært tilfredse med. Vår vurdering er at vi er sikret god konkurranse om dette anbudet, sier administrerende direktør Anette Aanesland i Nye Veier i en pressemelding.

Nye Veier skriver at prosjektet E6 Kvænangsfjellet først og fremst skal sikre mer forutsigbar vinterferdsel over fjellovergangen. Fjellovergangen mellom kommunene Nordreisa og Kvænangen i Troms og Finnmark fylke er ofte stengt på grunn av skredfare og sterk vind som skaper drivsnø. Når veien er stengt, er eneste omkjøringsmulighet via Finland, en omvei på nesten 70 mil og åtte timer ekstra kjøretid. Sist vinter var fjellovergangen stengt cirka 80 ganger.

– Det er viktig at trafikantene får en bedre og tryggere vei med forutsigbar fremkommelighet på vinterhalvåret. Det er først og fremst det prosjektet skal løse, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier i meldingen.

Nye Veier detaljregulerer strekningen sammen med planfaglig rådgiver Rambøll Norge AS. Valg av entreprenør og rådgiver vil trolig gjøres på nyåret. Prosjektet omfatter blant annet to tunneler.