Tidligere har driftskontraktene vært felles for fylkesveier og riksveier, men etter regionreformen har Statens vegvesen bare ansvaret for riksvegene, inkludert europaveiene. Det vil imidlertid ta mange år å fase ut dagens felleskontrakter med fylkeskommunene, så overgangen skjer gradvis.
– De første rene riksveikontraktene er en viktig milepæl i arbeidet med bedre framkommelighet, trafikksikkerhet og lavere klimafotavtrykk på viktige veier for trafikanter og næringsliv, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen Drift og vedlikehold i en pressemelding.
De sju nye driftskontraktene som trer i kraft fra 1. september er fordelt på seks entreprenører. En kontrakt er i Agder, en i Telemark og Vestfold, to i Innlandet, en på Sunnmøre, en i Trondheim og en i Nordland. Kontraktsperioden er på tre eller fem år, og den samlede kontraktsverdien er 2,3 milliarder kroner.
De nye kontraktene:
- Gudbrandsdalen 2020-2025. Entreprenør: Stian Brenden Maskinservice AS
- Østerdalen 2020-2025. Entreprenør: Svevia Norge AS
- Nedre Telemark og Vestfold 2020-2023. Entreprenør: Risa AS
- Sørlandske 2020-2023. Entreprenør: Presis Vegdrift AS
- Sunnmøre 2020-2023. Entreprenør: Mesta AS
- Trondheim 2020-2025. Entreprenør: Veidekke AS
- Salten 2020-2025. Entreprenør: Mesta AS
En ny veidriftskontrakt for Drammen trer også i kraft fra i dag, men her er også fylkesveiene i området med.
I nord er det i tillegg oppstart for driftskontrakter for elektroanlegg på riksveiene i Midtre Hålogaland og Helgeland og Salten. I Oppland, Buskerud og området Follo, Romerike og Espa trer nye elektrokontrakter som er felles med fylkeskommunen i kraft fra i dag.
- Nøkkelord
- Statens vegvesen
- Anlegg