Moss stasjon. Illustrasjon: Bane NOR

NIRAS og Olav Olsen fikk stor Intercity-kontrakt

Joint venture-selskapet MossIA ANS har valgt NIRAS og Dr.techn. Olav Olsen som rådgivende ingeniører på Intercity-prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad.

Prosjektet, hvor Implenia og ACCIONA bygger, har en samlet kontraktsverdi på 6,3 milliarder kroner, og inkluderer bygging av 10,3 kilometer dobbeltspor, 5 kilometer tunnel, veier, VA og drenering samt en ny stasjon i Moss.

Prosjektleder Anders Nyhus i Dr.techn. Olav Olsen sier i en melding at de ser frem til å levere sin del i det spennende prosjektet.

- Vi er enormt stolte av å ha blitt valgt av MossIA ANS som deres rådgiver til dette utfordrende prosjektet. Vi har bistått oppdragsgiver i løpet av anskaffelsesprosessen med å optimere løsninger og sikre gode konstruksjonsplaner. Det er spennende å få lov til å bidra til et infrastrukturprosjekt, som utvikler store deler av Moss og har betydning for resten av Norge, sier prosjektleder Nyhus i en pressemeldingen.

Sammen med ACCIONA og Implenia, er Dr.techn.Olav Olsen og NIRAS ansvarlig for prosjektering, prosjektledelse, overordnede 3D-modeller, underkonstruksjoner, drenering og forsyning, veiarbeid, bygging av Moss stasjon og landskapsplanlegging.

For NIRAS er prosjektet en milepæl for rådgivningstjenester på det norske markedet.

- Dette prosjektet er vår aller største kontrakt innen infrastruktur i Norge. Kombinert med prosjektene NIRAS og Dr.Techn. Olav Olsen har i samarbeid med Veidekke på UDK 01 og 02 om Drammen-Kobbervikdalen, er NIRAS nå markant involvert i å levere jernbaneprosjekter i Norge. På den måten lykkes vår strategi med å bidra til en mere effektiv og bærekraftig mobilitet, sier Theis Tarp Rasmussen, direktør i NIRAS Norge i meldingen.

Han vil ikke oppgi eksakt hvor stor kontrakten deres med entreprenørene er, men sier til Byggeindustrien at den er på over 100 millioner kroner.

Ingeniørtjenester og bygging på hoveddelene av prosjektet begynte i 2019, og den nye dobbeltsporbanen er planlagt å være klar til å ta i bruk ultimo 2024.