<p>Arbeidere i Consolvo er i full gang med å bygge trappebruen på den populære turistveien ved Vøringsfossen.</p> Foto: Per BerntsenFoto: Per BerntsenFoto: Per BerntsenFoto: Per BerntsenFoto: Per BerntsenFoto: Per BerntsenFoto: Per BerntsenFoto: Kjersti WoldFoto: Kjersti Wold

Monterer spektakulær trappebru med rå utsikt over Vøringsfossen

Med 99 trappetrinn, høydeforskjeller på 16 meter, unik design og rå utsikt, skal bruen over Vøringfossen i Hardanger bli en ny turistmagnet. Planlagt åpning er 21. august.

Når Nasjonale turistveger etter planen skal fremstå som en fullverdig attraksjon i 2023, har norske arkitekter og entreprenører levert rundt 200 unike attraksjoner til Statens vegvesens omfattende reiselivsprosjekt.

Bare i år vil tolv splitter nye turistveitiltak fullføres.

På det nye turistanlegget ved Vøringsfossen langs Nasjonal Turistvei på Hardangervidda kommer et av de mest spektakulære tiltakene.

Arbeidere i Consolvo i full gang med å bygge en unik trappebru på den populære veien.

Ikonprosjekt

Bruen er designet av arkitekt Carl-Viggo Hølmebakk og går over selve fossefallet - altså mellom Fossli og Fossatromma.

– Trappebruen blir hovedattraksjonen på Vøringsfossen, og binder hele anlegget sammen. Den blir et signalprosjekt, og vil nok få mye oppmerksomhet. For det første er broen i seg selv en unik konstruksjon, og for det andre har den en helt spektakulær beliggenhet, sier prosjektleder Kjersti Wold til Byggeindustrien.

– Vøringsfossen blir et av tre ikonprosjekter på Nasjonale turistveger. De andre to andre er Gjemde og Trollstigen, legger hun til.

Brua over Vøringsfossen består av 99 trappetrinn og høydeforskjellen mellom hver side er på 16 meter.

Krevende arbeid

Wold påpeker også at brua bygges i et vanskelig tilgjengelig naturområde.

– Det er ingen tvil om at det er et komplisert og utfordrende prosjekt. Vi har planlagt montasjen i lang tid, så det er veldig tilfredsstillende at vi nå er i gang, sier hun.

Wold forteller ar bruen består av sju deler, og at hver del veier mellom tre og åtte tonn.

– Alle delene monteres på stedet med mobilkran. Det er et krevende stykke arbeid, med små toleranser og ekstrem presisjon, sier hun.

Etter planen er det offisiell åpning 21. august.